Багато відомих автовиробників мають у своїх каталогах продукцію, далеку від автотематики. Чому гіганти автопрому займалися - і займаються! - швейними машинками, ковбасками і столовыми приборами - і що з того мали автомобілісти?
Про користь споживачам від незвичних продуктів автомобільних брендів читайте в матеріалі РБК-Україна.
У середині 1950-х років Кременчуцький автозавод (КрАЗ), який згодом став одним із найбільших виробників вантажівок у світі, спеціалізувалося на кукурудзозбиральних комбайнах КУ-2А. Ці машини постачалися до українських колгоспів та господарств інших радянських республік, а також експортувалися за кордон, зокрема до Німеччини. Загалом було вироблено понад 14 тисяч таких комбайнів.
А коли завод переорієнтувався на вантажівки, щороку з його конвеєра сходило до 30 тисяч машин КрАЗ. Цікаво, що до комбайнів завод випускав… металеві мости для річок.
До того як стати автовиробником, Adam Opel заснував компанію (в 1862 р.), що виготовляла швейні машинки у 1862 році. Лише згодом фірма переключилася на велосипеди, а вже у XX столітті - на автомобілі.
Власне, нічого дивного - і машинки, і велосипеди о тій порі були технічно складними виробами. І саме на них Opel відточував свої майбутні високі автомобільні технології - завдяки ним теперішні "Опелі" є такими досконалими, якими їх ми бачимо тепер.
Дивно, але у 2024 році у автомобілів концерну Volkswagen найпотужнішим внутрішнім конкурентом були … м’ясні вироби. Найбільш продаваним продуктом Volkswagen стала не машина, а каррівурст - традиційна німецька ковбаска. Компанія виробляє її на власному заводі у Вольфсбурзі, і вона має навіть власний номер деталі у каталозі запчастин.
Важко сказати, як ковбаски впливають на якість "Гольфів" і "Пассатів", але точно, що "м’ясні" прибутки допомагають концерну пережити непрості часи.
Ще до автомобілів Peugeot виготовляла кавомолки, велосипеди, пилки та інші побутові товари. Їхні кавомолки досі вважаються колекційними предметами, а перечниці з маркуванням Peugeot наші журналісти не раз бачили на столиках в європейських рестораціях.
Першою технічно складною конструкцією марки Toyota були ткацькі верстати, причому автоматичні - вони самі зупинялися при обриві нитки.
З часом засновники побачили на ринку технічно складних виробів ще одну ринкову нішу - автомобілі. І щоб отримати капітал на відкриття автомобільного виробництва, власник бізнесу Сакіті Тойода продав ліцензію на цей самий автоматичний ткацький верстат.
Причому масштабний підхід спрацював і тут: автомобілі проектувались такими, що будуть продаватись на ринках багатих розвинених країн. Почали з Америки, вийшло не відразу, але сьогодні про якість автомобілів Toyota розповідати не треба.
Між іншим, нинішня емблема Toyota - випадково чи ні - нагадує собою кілька переплетених ниток.
До початку Першої світової війни французька компанія Renault вже масово тиражувала легкові автомобілі. Звісно, війна обвалила продажі, компанія почала шукати нову затребувану продукцію… І щоб "не збивати руку", перейшла на бойові машини.
Так інженери Renault під керівництвом самого Луї Рено заклали основу для майбутнього розвитку танкової техніки у світі. Піхотний танк Renault FT став першим зразком класичної конструкції танка: керування спереду, бойове відділення - в центрі, а двигун - у задній частині корпусу. Новаторський танк важив 6,5 тонни, мав бензиновий двигун в 39 к.с. і швидкість до 20 км/год. Окрім Франції, модель виробляли за ліцензією також у США, Росії та Італії.
Компанія Mazda у 1920 р. починала як виробник виробів з корка - від пробок до ізоляційних матеріалів. Але за п’ять років кардинально змінила напрямок діяльності: почала випуск мотоциклів, а до 1930-го - триколісних (!) вантажівок, які на той час користувалися популярністю в Японії.
Цікаво, що ці транспортні засоби експортували навіть до Китаю. Саме в цей період з’явився бренд Mazda. А перший чотириколісний автомобіль компанія представила у 1960 році. Як і багато японських машин того часу, він більше нагадував мотоцикл із дахом - але вже за рік у виробництво пішли більш-менш нормальні пікап і седан Carol.
Чому автовиробники займалися неавтомобільною продукцією? Історичні обставини, економічні кризи, війни, еволюція бізнесу. Власне нічого дивного. Адже на ринку виживає найсильніший, і саме такі компанії ми бачимо серед нинішніх автомобільних виробників.
Відтак, їхня історія - приклад гнучкості, винахідливості та здатності адаптуватися. Швейна машинка Opel, ковбаска Volkswagen чи кавомолка Peugeot - усе це частина великої спадщини брендів, які ми знаємо і любимо.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, коли краще купувати машину і як успіх у цій справі залежить від cезону знижок і чуток.
Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, Autobild та L'Automobille.