Сучасні автомобільні АКБ довговічні і не потребують складного обслуговування. Єдиний ворог всіх нинішніх батарей - хронічний недозаряд, але є ефективний спосіб нейтралізувати його. Достатньо мати один простенький прилад.
Про те, як з найменшими зусиллями продовжити термін служби автомобільного акумулятора, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Свинцево-кислотному акумулятору (а всі автомобільні саме такі) дуже шкідливо довго перебувати в розрядженому стані. Така батарея швидко старіє: активна маса на пластинах вкривається шаром сульфату і вони припиняють обмін іонами з електролітом.
Відтак, падає ємність, знижується струм, який АКБ може віддати споживачам, а згодом зникає спроможність довго зберігати навіть той мізерний запас енергії. На жаль, в наш час навіть на справних машинах акумулятори часто перебувають саме у такому стані.
Причина - у великій кількості споживачів і специфічних режимах експлуатації, типових для сучасних користувачів. Коли машина їздить виключно містом, при тому маршрути короткі, а активованих на борту пристроїв багато.
Особливо це типово для осінньо-зимового сезону: одночасно увімкнені фари, протитуманки, опалювач, двірники, підігріви сидінь, дзеркал та вікон… І при тому в міському режимі машина часто рухається повільно, на низьких обертах двигуна - і генератор не може нормально заряджати батарею.
Відтак, вона майже постійно перебуває у напівпосадженому стані. Справний двигун при тому вона може запустити, і водій не помічає проблеми - хоча пластини при тому сульфатуються і прискорено виходять з ладу. А у випадку похолодання, коли умови запуску погіршуються, стартер через нестачу струму просто не зможе завести двигун.
Вихід є: треба слідкувати за ступенем зарядженості акумулятора і час від часу заряджати його від мережевого пристрою, вдома чи на найближчій СТО.
А зрозуміти, що АКБ потребує додаткової зарядки, доволі просто – потрібно контролювати напругу на її клемах. Ідеально використовувати вольтметр (мультиметр), але навіть без нього можна оцінити стан батареї по поведінці автомобіля.
Так, є два способи - за непрямими ознаками і, так би мовити, інструментальний.
Діагностика за ознаками
Деякі симптоми можуть вказувати на те, що акумулятор розряджений:
Перевірка за допомогою приладів
Більш точну інформацію про стан акумулятора дасть вольтметр (мультиметр з найближчого госпомага) з точністю до десятих часток вольта.
- Основний замір - напруга на клемах при вимкненому двигуні та від'єднаній хоча б одній клемі. Слід проводити вимірювання не відразу після поїздки або зарядки, а через 10-12 годин. Заряджений акумулятор має показати від 12,5 до 12,8 В. Якщо менше - потрібна зарядка. А якщо і вона не допоможе, стане питання про покупку нової АКБ.
- Другий замір - напруга при працюючому двигуні. Прилад має показати 14,0-14,5 В. Цей показник відображає роботу генератора і всього ланцюга зарядки. Якщо напруга нижче норми - батарея хронічно недозаряджається, якщо вище - перегрівається та втрачає електроліт. І те, й інше скорочує термін служби.
Навіть такий простий контроль може значно продовжити термін служби акумулятора - іноді на кілька років. Якщо не має змоги чи бажання вовтузитись з замірами, можна завітати до автоелектрика. Він протестує батарею за професійними методиками і дасть рекомендації щодо її стану та догляду за нею.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, коли краще купувати машину і як успіх у цій справі залежить від cезону знижок і чуток.
Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Avtobazar.