Це сьогодні автомобілі продукують всі кому не ліньки - від виробників телефонів до пошукових систем. А колись цією шляхетною справою займалася виключно еліта світового машинобудування. Але вижили чомусь не всі…
Про те, чому автомобілі вироблялись непрофільними компаніями і чому вони не дожили до наших днів, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Якщо придивитись уважно, можна помітити, що майже кожна машина, створена компанією авіаційного профілю, є чимось особливим. Чому ж вони настільки незвичні? Давайте розберемося.
Французька Matra, яка здобула славу завдяки авіаційній та космічній техніці, у середині XX століття вирішила спробувати себе в автопромі. Одна з перших її машин - спортивне купе Matra Bagheera (1973-1980 рр.), і базувалося воно на агрегатах пересічної сімейної автівки Simca 1100. Проте спорткупе вражало оригінальністю.
Середньомоторне компонування, пластиковий кузов, футуристичний дизайн і салон на трьох пасажирів з посадкою в один ряд - усе це робило авто незвичайним. Попри скромний 1,3-літровий двигун на 84 к.с., французьске спорткупе легко змагалася з такими іменитими суперниками, як Alfa Romeo GT 1300 Junior.
Одного разу шведський авіабудівний гігант SAAB вирішив урізноманітнити свою діяльність і створив легковий автомобіль SAAB 92. І одразу - прорив: незалежна торсіонна підвіска, передній привід, поперечно розташований двигун, аеродинамічний кузов-монокок.
Мотор був скромним, і одночасно дивним: двотактний, двоциліндровий, 25 к.с.. Проте, вже за два тижні після старту виробництва авто стало учасником ралі та здобуло срібло у своєму класі. Згодом SAAB прославився інноваціями, зокрема, модель SAAB 99 Turbo стала піонером у масовому впровадженні турбонаддуву. У 1977 році її розгін до 100 км/год за 9,2 секунди був справжньою сенсацією.
Після завершення Другої світової війни британська Bristol Aeroplane Company залишилася без військових замовлень і звернулася до автомобілебудування. Хоча офіційно невідомо, як саме компанія отримала доступ до німецьких технологій BMW, її перші моделі базувалися на конструкціях седанів і родстерів BMW 328, 326 і 327.
Автомобілі Bristol вирізнялися нетривіальною конструкцією: сталевий каркас, обшитий панелями зі сталі та алюмінію. Масовим виробництво не стало, кожна модель випускалася в обмеженій кількості.
Дилерських мереж і шоурумів не було, машини продавалися виключно через особисті контакти серед поціновувачів. І тривало це аж до початку ХХI століття, коли старомодний ексклюзив штучної роботи остаточно втратив привабливість для цільової аудиторії - європейських аристократів і заокеанських багатіїв.
Після Другої Світової війни німецькій компанії Messerschmitt заборонили займатися авіацією, тож вона переорієнтувалася на наземний транспорт. У зруйнованій Європі потрібні були доступні рішення - так з’явилася триколісна мотоколяска KR200.
Все було як у справжньому авто: бензиновий ДВЗ, сталева рама, панорамне скло, підвіска з гідравлічними амортизаторами, фари, двірники...
От тільки салон повторював кокпіт винищувача - замість дверей був відкидний ліхтар, а водій і пасажир сиділи один за одним. Було не дуже зручно, але дешево (вдвічі дешеше за Volkswagen Kafer), і німці купували цю машину аж до 1964.
BMW - компанія, яка буквально виросла з авіації. Її перші успіхи пов’язані з багатоциліндровими авіадвигунами. Але після Першої світової війни, коли Німеччині заборонили мати військову авіацію, BMW переключилася на автомобілі.
І вже через десяток років з’явилися елегантні родстери, купе та кабріолети з чудовими динамічними характеристиками. Але справжньою гордістю BMW все також є двигуни - потужні, надійні, економічні. І що важливо - доступні: ці технології використовуються у звичайних серійних моделях.
Чому авто від конструкторів-авіаторів настільки незвичні? Все просто: інженери з авіаційного світу не обмежені шаблонами традиційного автопрому. Вони підходили до створення машин з іншими уявленнями про ефективність, аеродинаміку та інженерну естетику.
Саме тому їхні автомобілі - це не просто транспорт, а справжній політ інженерної думки. Щоправда, така повна воля не завжди дружить з вимогами маркетингу, тому, на жаль, вижити на ринку вдалось не всім "авіаційним" автобрендам.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, коли краще купувати машину і як успіх у цій справі залежить від cезону знижок і чуток.
Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, Autobild та Octane.