В Європі, де бензин дорогий, поширені школи економічного водіння, де навчають водіїв раціонально використовувати ресурси авто. Зараз економія палива стала актуальною і для українських водіїв. Втім, водити економічно досить просто. Головне правило - вести машину максимально плавно, без різких прискорень і на як низьких обертах. Лише на цьому можна заощадити до 20% палива.
Євген Гордейчик, для РБК-Україна
В Європі, де бензин дорогий, поширені школи економічного водіння, де навчають водіїв раціонально використовувати ресурси авто. Зараз економія палива стала актуальною і для українських водіїв. Втім, водити економічно досить просто. Головне правило - вести машину максимально плавно, без різких прискорень і на як низьких обертах. Лише на цьому можна заощадити до 20% палива.
Бензин бензину не рівня
Українським автомобілістам в питаннях якості палива в найближчі роки доведеться покладатися лише на себе. 31 липня Верховна рада ухвалила зміни в закон "Про державний бюджет України на 2014 рік", які, по суті, забороняють нефіскальні перевірки бізнесу. У новому бюджеті ця міра продовжена на 2015-2016 рр. На думку заступника директора НТЦ "Психея" Геннадія Рябцева це означає, що реального контролю якості палива на АЗС державними органами не буде.
Порада Рябцева - експериментальним шляхом знайти АЗС з паливом, на якому машина їде краще всього і заправлятися там. Такий експеримент абсолютно безпечний, запевняє він. "Може зменшитися потужність і різко зрости витрати. Але за пару разів нічого страшного з двигуном не відбудеться", - упевнений він.
За його словами, на брендових АЗС конкретна заправка зазвичай отримує паливо від одного постачальника, тому якість буде стабільною. Натомість, знайшовши заправку з якісним паливом, можна збільшити пробіг машини на 5-10%.
Експерти однозначно рекомендують уникати дешевого "біо" бензину, що містить етанол. На відміну від звичайного бензину, якість якого повинна відповідати держстандартам, спиртомістке паливо виготовляється по технічним умовам виробників. А в техумовах можна прописати будь-які параметри. "Немає ніякого біо. При цінах на нафту нижче 80 дол. за барель виготовлення альтернативного палива не має сенсу. У нас "біо" називають паливо незрозумілої якості, щоб менше акцизів платити", - зазначив президент асоціації нафтотрейдерів України Леонід Косянчук.
Складніше визначитися з доцільністю заправки дорогим "брендовим" паливом з "нано" присадками. Насамперед, не варто очікувати, що витрата такого бензину буде істотно меншою. Наприклад, мережа "ОККО" обіцяє, що на 100 л пального Pulls-95 авто проїде на 53 км більше, ніж на звичайному А-95 "євро". Але і коштує 1 л "пульсу" на 1 грн дорожче звичайного бензину. "Приріст є. Але він непорівнянний з надбавкою на це паливо. Швидше, це гарантія того, що покупець купує якісне паливо", - пояснює Рябцев.
На його думку, регулярне використання палива, що містить присадки, які знижують тертя, покращують згоряння і прочищають паливну систему виправдано лише для європейських та японських авто останніх років. Для американських машин і старих автомобілів є змив заправлятися дорогим паливом лише зрідка - щоб промити систему. "Потрібно дивитися на інструкцію - якщо там вказано, що потрібен бензин "регуляр" або "преміум" - можна лити звичайний якісний А-95. Якщо виробник рекомендує "супер-преміум" - доведеться розщедритися", - порадив експерт.
ТОП 5 найбільш економічних авто
Поспішай повільно
Втім, головна економія полягає в манері водіння. "Потрібно дивитися на тахометр. Перемикання на передачу вгору на припустимо низьких обертах заощадить паливо. Можна ввести правило, пересуваючись по місту, перемикатися вгору на 2000 оборотах", - говорить Маркушин.
У власників авто з АКПП життя складніше. Там перехід коробки на високі передачі здійснюється шляхом включення функції "овердрайв". Зазвичай виробники рекомендують вимикати цю функцію при водінні в місті, де великі швидкості не потрібні. "При виключеному режимі овердрайв паливо не економиться, але економиться ресурс АКПП", - зазначає Маркушин.
Що обійдеться дешевше - економія на паливі або передчасний ремонт коробки - важко сказати. Головне-у всьому знати міру. За словами експерта з "Укравто", поширена думка, що повільне додавання газу дозволяє зменшити витрату - це міф. Робота двигуна на низьких оборотах призводить до такого ж підвищення витрат, як і на високих.
А ось рекомендацією виробників по можливості гальмувати двигуном, не варто нехтувати. І не тільки з міркувань безпеки. У авто з інжектором при гальмуванні двигуном комп'ютер перекриває подачу палива. Споживання в режимі знижується до 0,5 - 0,6 л на 100 км.
Зменшити споживання можна, уникаючи зайвих перемикань передач. "При маневрах намагайтеся заздалегідь прорахувати траєкторію і швидкість руху так, щоб виконати його просто дозуючи газ. Уникання примусового скидання моменту допоможе значно знизити витрату палива", - запевняє Маркушин.
Окремої згадки заслуговує манера їзди в пробках. Навіть малолітражки в "тягучках" спалюють по 10-12 л на 100 км. Можна скоротити споживання до 20%, уникаючи різких гальмувань і газу в підлогу при появі зеленого сигналу світлофора.
Ретельна підготовка
В плані економії підготовка до руху значить не менше, ніж манера їзди. Наприклад, в снігопад можна істотно заощадити, охолодивши салон перед тим, як ставити авто на стоянку.
"Якщо салон теплий, авто сильно покриється кригою. Вранці, щоб розтопити сніг буде потрібно значний час. Якщо на пару хвилин ввечері залишити відкритими двері салону, снігу налипне набагато менше",- радить директор школи водійської майстерності "Рега" Тарас Рега.
Крім того, Маркушин не радить прогрівати машину перед початком руху тривалий час. "Досить прогріти двигун з 30 на холостому ходу і 5-10 хв спокійного руху. На сучасних авто застосовуються мастильні матеріали, які розігріваються дуже швидко", - говорить він.
Також Маркушин не радить зловживати холостим ходом при зупинках. За його словами, за 10 секунд холостого ходу автомобіль витрачає більше палива, ніж при початку руху. Тому в пробці, де вже ніхто нікуди не їде" або при очікуванні посадки пасажирів економніше буде заглушити авто.
Водіям зі стажем, розпочинали свою автокарьеру ще на старих авто з карбюратором, слід відвикнути від звички газувати при пуску двигуна. Прогазовка була потрібна, щоб закачати паливо в карбюратор. На сучасних моделях з прямим уприскуванням вона не потрібна.
Заводити машину слід взагалі не торкаючись педалі газу.
Малий дросель, але дорогий
Споживання палива безпосередньо залежить від технічного стану авто. Головні вузли - свічки, нагар на яких погіршує згорання палива та паливні фільтри. Враховуючи низьку якість українського палива, їх рекомендують міняти кілька частіше, ніж вказує виробник. Не варто забувати і про регулярній заміні масляного і повітряного фільтра. Їх засмічення знижує потужність двигуна, а значить - збільшує витрату.
Втім, в проходженні ТО є свої нюанси. "Іноді достатньо почистити дросельну заслінку (пристрій, який контролює подачу повітря в двигун), щоб знизити споживання палива на 10-15%. Цю процедуру потрібно проводити кожен сезон. Але майстри дуже не люблять чистити дроселі - дістатися до заслінці важко, а коштує чистка трохи, в районі 150 грн", - ділиться секретами автослюсарів власник СТО "УАЗ 4х4" Юрій Лещенко.
Крім того, Маркушин радить вимагати від автослюсарів регулярної перевірки стану клапана рециркуляції газів картерів PCV. У старих авто цей сайт часто стає причиною підвищення споживання.
Не варто забувати і про аеродинаміку - непотрібний багажник на даху, поламані бампера і спойлери погіршують аеродинаміку авто, отже, збільшують споживання палива.
Ще 5-7% можна виграти, накачавши шини близько до максимально допустимих значень. По можливості потрібно використовувати штатні - вузькі колеса. Контакт з дорогою, а значить тертя буде менше. Серйозно збільшує витрату і стертий протектор за рахунок більш сильного тертя.
Природно, позашляховик ніякими хитрощами не перетворити на малолітражку, але зменшити споживання на 15-20% за рахунок грамотного водіння та обслуговування авто цілком реально. А це значить, що як мінімум кожна шоста заправка буде по суті безкоштовною. Економія на обличчя.
Вибираємо саме економічне авто
Пам'ятаємо, що чим менше - тим нижче споживання за рахунок меншої інерції.
Тип кузова
Седан
Плюси:
-низьке споживання на трасі за рахунок гарної аеродинаміки.
Мінуси:
-низька місткість багажника.
Хетчбек
Плюси:
-низьке споживання в місті за рахунок меншої маси, ніж у седана аналогічної місткості.
Мінуси:
-посередня аеродинаміка.
Двигун
Дизель
Плюси:
-споживання 4-6 л, економія мінімум 30% порівняно з бензиновим авто такої ж маси;
-довговічний.
Мінуси:
- вимогливий до палива;
- не любить частих стартів та зупинок.
Інжектор обсягу менше 1300 куб. см
Плюси:
-відносно дешевий в обслуговуванні;
-невибагливий до палива.
Мінуси:
-споживає від 6 л, значно більше ніж дизель;
- мала потужність, при обгоні бензинова "малолітражка" споживає більше авто представницького класу.
Трансмісія
Роботизована передача
Плюси:
- сучасні "роботи" забезпечують передачу крутного моменту двигуна без розриву потоку потужності;
- застосування такої коробки забезпечує зниження витрати палива і хороший розгін.
Мінуси:
- дорогий ремонт.
Мануальна коробка передач
Плюси:
- дешевий ремонт.
Мінуси:
- економічне водіння вимагає навичок.
Круїз-контроль
Плюси:
- економія палива за рахунок обмеження прискорень непомітних людині.
Мінуси:
- опція істотно здорожує авто.