Півстоліття тому цей мотоцикл київського заводу КМЗ мав стати етапним для всього вітчизняного мотопрому. "Дніпро-1" був відомий історикам техніки, але ніхто і гадки не мав, що він зберігся у металі до наших днів.
Про дослідний зразок унікального мотоцикла МТ-8 "Дніпро-1", який несподівано був представлений громадськості в Києві, читайте в матеріалі РБК-Україна.
На Ювілейній виставці до 80-річчя КМЗ, що триває зараз на ВДНГ у Києві, несподівано було представлено мотоцикл "Дніпро-1" зразку 1966 року. Цей байк був першою спробою Київського мотозаводу створити власну модель.
У конструкторському бюро заводу спроектовано сучасний важкий байк з унікальним дизайном та покращеними характеристиками. Це було щось справді революційне, адже станом на середину 1960-х КМЗ все ще випускав архаїчні мотоцикли, що в технічному плані повторювали довоєнні моделі.
До серійного виробництва новинка так і не дійшла, але декілька створених для неї нових вузлів перейшли на пізніше серійні моделі КМЗ.
У 1966 році Київський мотоциклетний завод, відомий своїми важкими мотоциклами з коляскою і з мотором-опозитником, розпочав розробку нової моделі. Вона мала замінити застарілий К-750, дуже популярний у населення, а також поширений в армії, органах правопорядку та інших державних структурах.
Нова модель отримала заводський код МТ-8 і товарну назву "Дніпро-1". Вона стала першим мотоциклом з цим ім'ям, яке пізніше стало культовим для української мототехніки.
"Дніпро-1" відрізнявся від своїх попередників рядом нововведень:
Революційний дизайн. Мотоцикл набув більш сучасних форм, що відрізняються від типових радянських моделей того часу.
Більше комфорту. Завдяки вітровим щиткам новий мотоцикл став більш обтічним і комфортабельним для водія, та й візуально сприймався більш динамічним.
Новий боковий причеп. Коляска нового дизайну отримала відкидну передню частину, в її багажнику помістили запасне колесо.
Опозитний двигун. Як і інші моделі КМЗ, "Дніпро-1" було оснащено двоциліндровим опозитним двигуном повітряного охолодження об'ємом 650 см³, потужністю 32-34 к.с. і обертовим моментом 48 Нм.
Трансмісія. У перспективного мотоцикла був напівавтоматичний привод зчеплення і 4-ступінчаста коробка передач, яка також мало і задню передачу.
Гідравлічні гальма. Заднє колесо мотоцикла і колесо коляски гальмувалося за допомогою гідроприводу. Це було передове рішення для того періоду.
Покращена керованість. Завдяки зміненій рамі та новій підвісці коліс мотоцикл мав стати більш стійким та комфортним в управлінні.
Незважаючи на перспективність, "Дніпро-1" так і не було запущено у масове виробництво. Чому? Якщо коротко, можна сказати, що для нової моделі не знайшлося інвестицій.
А якщо зазирнути глибше, причини були типові для тогочасної економіки:
В результаті "Дніпро-1" було випущено тільки невеликої дослідною серією з 12 екземплярів. Донедавна вважалося, що жоден з них не дожив до наших днів і байк залишився лише на архівних фотографіях.
Але несподівано на згаданій вище виставці шанувальники історії заводу КМЗ показали чудово збережений екземпляр - єдиний відомий на сьогодні.
Хоча "Дніпро-1" не став серійним, він започаткував цілу лінійку мотоциклів "Дніпро", зокрема, масові моделі МТ-9, МТ-10 та МТ-11, останні з яких випускалися аж до початку 2000-х років. Ці мотоцикли, колись затребувані по всій країні, в наш час цінуються колекціонерами та аматорами ретро-техніки.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали сенсаційну модель заводу КМЗ - потужний байк МТ "Дніпро Динаміт", нещодавно показаний на київській виставці.
Також в окремій статті ми розповідали про ескортні мотоцикли "Дніпро" та іншу еліту мотоциклетного світу.
При підготовці статті були використані матеріали КМЗ та Zvuk Zaliza.