Передбачаючи наступ на світові ринки електромобілів, автовиробники не забували і про вдосконалення класичних двигунів внутрішнього згорання. Одна з відповідей на цей виклик - мотори, які водії відносять до типу TSI. Попри їхнє поширення, думка про них у водійських колах і досі неоднозначна.
По те, чи варто купувати машину з турбонадувом і безпосереднім впорскуванням і чим вона може здивувати, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Три літери на кришці двигуна, які радують одних водіїв і розчаровують інших – всього лише товарна марка особливого типу моторів концерну Volkswagen AG. Абревіатура розшифровується як Turbocharged Stratified Injection – пошарове впорскування з турбонадувом.
У інших автовиробників теж є подібні мотори, хоча і титуловані по-іншому: EcoBoost (Ford), TFSI (Audi), T-GDI (Hyundai/Kia), TwinAir (Fiat), Turbo PureTech (Peugeot/Citroen), TCe (Renault).
Чим ці агрегати відрізняються від моторів старої школи чого від них чекати власнику машини?
Основні зусилля інженерів у сфері двигунобудування підпорядковані одній ідеї: збільшити продуктивність мотора, водночас зменшуючи витрати пального та шкідливі викиди.
Пряме впорскування пального в циліндр – один з способів досягти такої непростої мети. Замість подачі пального у впускний колектор, бензин впорскується безпосередньо в циліндр під високим тиском, невеликими порціями. Це дозволяє створити паливно-повітряну суміш різної щільності.
Сенс у тому, щоб біля свічки сформувати зону з оптимальним співвідношенням пального й повітря - вона легко запалюється і підпалює решту маси суміші, яка має меншу кількість бензину.
Такий принцип забезпечує ефективне згоряння, зменшує витрати пального і водночас дозволяє двигуну розвивати значну потужність. Додавши турбонаддув, інженери ще більше підвищили продуктивність.
Попутно це дозволило зменшувати розміри двигунів (робочий об’єм) і кількість циліндрів - до трьох або навіть двох - без втрати потужності, що знизило витрати на виробництво. Тому велика кількість двигунів цього типу мають об’єм від 0,9 до 1,4 літра. Хоча і більші, повнолітрові мотори в цій категорії теж присутні.
Автомобілі, які мають паливну систему з пошаровим сумішоутворенням та надувом, часто відрізняються цікавою, захоплюючою динамікою, впевненою тягою в певному діапазоні обертів.
І при тому вони не сильно забруднюють атмосферу і можуть економити пальне - щоправда, водій для цього повинен правильно керувати машиною.
Турбовані двигуни з прямим впорскуванням мають і низку суттєвих мінусів. Оскільки однакова механічна робота виконується деталями зменшеного розміру, навантаження на них значно зростає – тим більше, коли мотор має на один-два циліндри менше. Тому вони часто зношуються швидше і часто мають обмежений ресурс.
Конструкція таких моторів більш складна: до звичних елементів додаються нові вузли та системи. Наприклад, у них використовуються додатковий бензонасос високого тиску, спеціальні швидкодіючі інжектори, фільтри пального з підвищеними вимогами, індивідуальні котушки запалювання та свічки з нестандартними характеристиками.
Окремо варто згадати турбіну, яка з часом також потребує обслуговування або заміни, що тягне за собою додаткові витрати.
Усе це робить такі двигуни дорожчими як у виробництві, так і в обслуговуванні. Їхній ремонт часто вимагає участі спеціально підготованих майстрів і більш дорогих деталей. Гірше того, нерідко виробники не передбачають можливості капітального ремонту - зношений чи зламаний двигун просто замінюється.
Описані вище агрегати, які водії, узагальнюючи, називають TSI, справді дуже цікаві і дають власникові авто нові можливості. Але коли цей двигун вже не новий і має пробіг понад півтори-дві сотні тисяч кілометрів, до його властивостей додаються і негативні.
Це особливо актуально для українських споживачів, адже більшість автомобілів на вторинному ринку - це машини з Європи, де бензинові моделі часто оснащені саме такими типами двигунів. Одне слово, купуючи мотор з безпосереднім впорскування і надувом у вживаному вигляді, добре вивчайте його технічний стан.
Раніше в нашій публікації ми розповідали про те, яка категорія прав потрібна для керування авто з причепом і з’ясовували подробиці щодо керування.
Також в окремій статті ми розбиралися, наскільки вигідне ГБО, обговорювали 5 причин перейти на газ та як правильно вибрати систему.
.При підготовці статті були використані матеріали Motor та Autocar.