Японська хитрість, яка змінила світ: що таке кей-кари і чому вони такі популярні

Деякі завзяті автомобілісти переконані, що найкращі авто - це ті, які передові автомобільні держави випускають для внутрішнього ринку. Певно, ці люди не знають, про наймасовіші авто в Японії – кей-кари і що вони собою являють…
Про те, як з мікромашинки зробити придатний для щоденної експлуатації універсальний автомобіль читайте в матеріалі РБК-Україна.
Особливості національного автопрому
Відразу скажемо, що нам би не хотілось, щоб всі українці пересіли з нормальних авто на цих чудових малюків. Але слід визнати, що більшість японських кей-керів - це парадоксальний формат, який вартий якщо не наслідування, то вивчення.
Отже, у країні, де кожен квадратний метр має значення, компактність стає не просто зручністю, а необхідністю. Саме тому кей-кари - мініатюрні автомобілі, створені спеціально для японського ринку, стали справжнім символом мобільності.
Що таке кей-кар?
Кей-кар (від японського 軽 자동차 - "легкий автомобіль") - це особлива категорія транспортних засобів, офіційно введена в Японії в 1949 році.
Як люди раціональні і завбачливі, японці ще на початку своєї масової автомобілізації самі собі обмежили габарити приватного транспорту. (Певно, влада побоювалася, що населенню припадуть до смаку велетенські американські седани-дредноути, на яких каталися тоді по Японії вояки окупаційного американського контингенту.)
Відтак, ще у перші повоєнні роки було встановлено параметри для народних авто, які мали певну підтримку від держави - і вони мало змінилися до наших днів.
В наші дня ці машини відрізняються максимальною довжиною до 3,4 метра і шириною до 1,48 метра.
І японці не були б японцями, якби не здивували світ - попри такий потужний тренд мініатюризацію, вони зробили ці машинки цілком адекватними. Незважаючи на скромні розміри, кей-кари бувають різних типів: від хетчбеків і мінівенів до пікапів і навіть позашляховиків.
Фото: в Європі поширенню kei-карів серед іншого заважає невисокий статус компактних машин (unsplash.com)
Чому кей-кари такі популярні?
Популярність кей-карів у Японії пояснюється відразу кількома факторами:
Економічність
- Низька витрата палива
- Знижені податки та страхові внески (кей-карам дають особливі номерні знаки)
- Звільнення від обов'язкового підтвердження паркувального місця
Зручність у місті
- Легко маневрують у вузьких вулицях
- Зручні для паркування за умов дефіциту місць
- Відмінно підходять для коротких поїздок та доставки
Масовий попит
Кей-кари становлять до 40% японського авторинку, щорічно продається близько 2 мільйонів одиниць. Це робить їх найважливішим сегментом автомобільної промисловості країни.
Універсальність і комфорт
Сучасні кей-кари оснащуються цілком по-дорослому: автоматичною трансмісією, круїз-контролем, камерами заднього виду, системами автоматичного гальмування, клімат-контролем, мультимедіа тощо.
Так, ці автомобільчики сповна використовують всі сучасні досягнення світового автопрому. 650-кубові моторчики мають турбонадув і працюють у парі здебільшого з безступінчастими варіаторами CVT.
З іншого боку, ретельно продумані трансформації інтер’єру демонструють дива універсальності: 5-місний (!) салон миттєво перетворюється на вантажний фургончик з цілою гамою проміжних комбінацій.
Чому кей-карів немає в Європі?
Моделі на кшталт Honda N-BOX, Suzuki Alto, Daihatsu Tanto, Subaru Sambar та інші стали справжніми бестселерами завдяки поєднанню компактності та функціональності - але про більшість з них європейські та американські водії навіть не чули.
При тому що європейські виробники запозичили у кей-карів чимало корисного, в першу чергу - принципи компонування салону і варіанти трансформації інтер'єру.
Взагалі ці японські суперкомпакти у Старому світі є (про це нижче), але масового поширення на міжнародних ринках вони не отримали через:
- Неузгодження з жорсткими стандартами безпеки;
- Невідповідність вимогам щодо токсичність викидів;
- Незвичний для західних споживачів формат.
Проте, деякі з цих суто японських моделей успішно експортуються та знаходять шанувальників у всьому світі. Щоправда, вони певною мірою вдосконалені під вимоги європейської специфіки.
Наприклад, це:
- позашляховики Suzuki Jimny і Mitsubishi Pajero Pinin (обидва трохи збільшені);
- міське авто Suzuki Alto (більший двигун та посилена безпека)
- Mitsubishi-і (відомий в Україні в електричній версії i-MiEV);
- Suzuki Wagon R (збільшили двигун та габарити);
- Opel Agila - він же Suzuki Splash.
Найголовніше
Чесно сказати, до кінця не ясно, чому навіть в європейській адаптації кей-кари не мають особливого поширення саме в Європі, адже на вулицях тамтешніх старих міст чимало машин суперкомпактного класу. Можливо, справа в особливостях дизайну японських машинок.
Щодо України, то споживчі уподобання наших співвітчизників схиляються до більш просторих автомобілів - принаймні, поки що.
Раніше в нашій публікації ми розповідали про те, як неправильний бензин впливає на автомобіль та як водієві виправити ситуацію.
Також в окремій статті ми розбиралися, наскільки вигідне ГБО, обговорювали 5 причин перейти на газ та як правильно вибрати систему.
При підготовці статті були використані матеріали Motor та Autocar.