ua en ru

Японська хитрість, яка змінила світ: що таке кей-кари і чому вони такі популярні

Японська хитрість, яка змінила світ: що таке кей-кари і чому вони такі популярні Фото: японці стали першими, хто винайшов і масово поширив формат "зсередини більше ніж зовні" (freepik.com)

Деякі завзяті автомобілісти переконані, що найкращі авто - це ті, які передові автомобільні держави випускають для внутрішнього ринку. Певно, ці люди не знають, про наймасовіші авто в Японії – кей-кари і що вони собою являють…

Про те, як з мікромашинки зробити придатний для щоденної експлуатації універсальний автомобіль читайте в матеріалі РБК-Україна.

Особливості національного автопрому

Відразу скажемо, що нам би не хотілось, щоб всі українці пересіли з нормальних авто на цих чудових малюків. Але слід визнати, що більшість японських кей-керів - це парадоксальний формат, який вартий якщо не наслідування, то вивчення.

Отже, у країні, де кожен квадратний метр має значення, компактність стає не просто зручністю, а необхідністю. Саме тому кей-кари - мініатюрні автомобілі, створені спеціально для японського ринку, стали справжнім символом мобільності.

Що таке кей-кар?

Кей-кар (від японського 軽 자동차 - "легкий автомобіль") - це особлива категорія транспортних засобів, офіційно введена в Японії в 1949 році.

Як люди раціональні і завбачливі, японці ще на початку своєї масової автомобілізації самі собі обмежили габарити приватного транспорту. (Певно, влада побоювалася, що населенню припадуть до смаку велетенські американські седани-дредноути, на яких каталися тоді по Японії вояки окупаційного американського контингенту.)

Відтак, ще у перші повоєнні роки було встановлено параметри для народних авто, які мали певну підтримку від держави - і вони мало змінилися до наших днів.

В наші дня ці машини відрізняються максимальною довжиною до 3,4 метра і шириною до 1,48 метра.

І японці не були б японцями, якби не здивували світ - попри такий потужний тренд мініатюризацію, вони зробили ці машинки цілком адекватними. Незважаючи на скромні розміри, кей-кари бувають різних типів: від хетчбеків і мінівенів до пікапів і навіть позашляховиків.

Японська хитрість, яка змінила світ: що таке кей-кари і чому вони такі популярніФото: в Європі поширенню kei-карів серед іншого заважає невисокий статус компактних машин (unsplash.com)

Чому кей-кари такі популярні?

Популярність кей-карів у Японії пояснюється відразу кількома факторами:

Економічність

  • Низька витрата палива
  • Знижені податки та страхові внески (кей-карам дають особливі номерні знаки)
  • Звільнення від обов'язкового підтвердження паркувального місця

Зручність у місті

  • Легко маневрують у вузьких вулицях
  • Зручні для паркування за умов дефіциту місць
  • Відмінно підходять для коротких поїздок та доставки

Масовий попит

Кей-кари становлять до 40% японського авторинку, щорічно продається близько 2 мільйонів одиниць. Це робить їх найважливішим сегментом автомобільної промисловості країни.

Універсальність і комфорт

Сучасні кей-кари оснащуються цілком по-дорослому: автоматичною трансмісією, круїз-контролем, камерами заднього виду, системами автоматичного гальмування, клімат-контролем, мультимедіа тощо.

Так, ці автомобільчики сповна використовують всі сучасні досягнення світового автопрому. 650-кубові моторчики мають турбонадув і працюють у парі здебільшого з безступінчастими варіаторами CVT.

З іншого боку, ретельно продумані трансформації інтер’єру демонструють дива універсальності: 5-місний (!) салон миттєво перетворюється на вантажний фургончик з цілою гамою проміжних комбінацій.

Чому кей-карів немає в Європі?

Моделі на кшталт Honda N-BOX, Suzuki Alto, Daihatsu Tanto, Subaru Sambar та інші стали справжніми бестселерами завдяки поєднанню компактності та функціональності - але про більшість з них європейські та американські водії навіть не чули.

При тому що європейські виробники запозичили у кей-карів чимало корисного, в першу чергу - принципи компонування салону і варіанти трансформації інтер'єру.

Взагалі ці японські суперкомпакти у Старому світі є (про це нижче), але масового поширення на міжнародних ринках вони не отримали через:

  • Неузгодження з жорсткими стандартами безпеки;
  • Невідповідність вимогам щодо токсичність викидів;
  • Незвичний для західних споживачів формат.

Проте, деякі з цих суто японських моделей успішно експортуються та знаходять шанувальників у всьому світі. Щоправда, вони певною мірою вдосконалені під вимоги європейської специфіки.

Наприклад, це:

- позашляховики Suzuki Jimny і Mitsubishi Pajero Pinin (обидва трохи збільшені);

- міське авто Suzuki Alto (більший двигун та посилена безпека)

- Mitsubishi-і (відомий в Україні в електричній версії i-MiEV);

- Suzuki Wagon R (збільшили двигун та габарити);

- Opel Agila - він же Suzuki Splash.

Найголовніше

Чесно сказати, до кінця не ясно, чому навіть в європейській адаптації кей-кари не мають особливого поширення саме в Європі, адже на вулицях тамтешніх старих міст чимало машин суперкомпактного класу. Можливо, справа в особливостях дизайну японських машинок.

Щодо України, то споживчі уподобання наших співвітчизників схиляються до більш просторих автомобілів - принаймні, поки що.