П'яте колесо для автомобіля: сьогодні на нього молилися б водії, але чому воно зникло
Фото: користуватись запаскою в наш час доводиться нечасто, але без неї ситуація тупікова (freepik.com)
Кількість коліс в автомобіля - величина не постійна. На різних моделях і в різних класах вона варіюється від трьох до десяти, але в легковому сегменті останнім часом коліс чотири. Водії вважають, що цього замало.
Про те, скільки коліс насправді потрібно легковику і де водієві взяти недостатнє, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Скільки коліс в автомобіля
Практично усі сучасні легкові автомобілі спираються на дорогу чотирма колесами. І цього цілком достатньо для безпечного пересування в типових умовах експлуатації.
Але ж більшості активних автовласників бракує п’ятого колеса - запасного. Від якого європейські виробники все частіше відмовляються на користь вільного багажника.
Це робиться з добрими намірами, але з іншого боку, водії одночасно отримують цілу купу ризиків і клопоту.
Чому випускають авто без запаски
В багатьох випадках автомобіль без запаски таки має комплектацію з нею, але тільки для ринків окремих країн. В їх число часто потрапляє Україна, але це стосується офіційної дилерської мережі.
При тому ті екземпляри моделі, які завезені в країну у вживаному вигляді з Європи, мають європейську комплектацію – тобто без запаски. Для чого автовиробники вчиняють так? Є кілька причин.
- Зменшення ваги автомобіля. Запасне колесо - разом з домкратом і ключом-балонніком - додає машині порядку десятків кілограмів маси. Відмова від цього набору знижує загальну масу авто, що позитивно впливає на витрату пального та екологічні показники.
- Економія коштів. Виробництво та комплектація автомобіля запасним колесом - це додаткові витрати. Відмова від нього зменшує собівартість і дозволяє виробникам пропонувати більш конкурентні ціни. Або більше заробляти на кожній машині.
- Збільшення об’єму багажника. Місце, де традиційно зберігалася запаска, в таких машинах використовується для розширення багажника. Це особливо важливо для компактних моделей.
Точніше, зазвичай в її ніші влаштовують схованку для дрібних речей, або, як варіант, монтують низькочастотний гучномовець - сабвуфер аудіосистеми.
Фото: тимчасове колесо-докатка - компромісний для машин, не укомплектованих запаскою (freepik.com)
Як їздити без запаски
Звісно, наскільки б надійними не були сучасні шини і наскільки гладкими - європейські шляхи, рано чи пізно шина втратить тиск. На такий випадок автовиробники передбачають кілька варіантів дій:
- Шини RunFlat. Це спеціальні покришки, які дозволяють продовжувати рух після проколу - зазвичай на відстань до 80 км при обмеженій швидкості. Вони дають змогу дістатися сервісу без негайної заміни колеса. Недолік: висока ціна та низький комфорт їзди через жорсткі борти.
- Ремонтний набір з герметиком і компресором. Такий комплект дозволяє тимчасово закрити прокол і накачати колесо. Це дешевше та займає менше місця. Насправді тимчасовий ремонт часто залишається довічно. Недолік: такий ремкомплект ефективний лише при невеликих пошкодженнях, він не допоможе при серйозних розривах.
- "Докатка" (тимчасове запасне колесо). Деякі моделі ще комплектуються полегшеною запаскою, яка призначена лише для коротких поїздок до сервісу. Така "таблетка" має менший діаметр і меншу товщину, відтак, вона займає менше місця і менше навантажує машину. Недолік: обмежена швидкість руху з докаткою.
Низька надійність альтернатив
Сказати чесно, іноді без запаски можна їздити так само успішно, як і з запаскою. Але рано чи пізно шина може підвести, адже українські дороги далекі від ідеалу. І тоді водій дізнається, що відсутність запаски має цілий перелік ризиків.
Герметик може не спрацювати на великих пошкодженнях, а саме такі неприємності часто трапляються з колесами на наших нерівних шляхах.
Відтак, водій з ремкомплектом замість запаски, але з великою пробоїною у шині змушений звертатися до СТО. А це може бути проблемою у віддалених районах. Зі свого боку, RunFlat-шини - непоганий варіант. Але вони коштують дорого і ними не комплектують машини масових моделей.
На цьому фоні докатка здається надійним варіантом, але й вона позбавлена чогось важливого - вона не звільнює повністю місце в багажнику.
Найголовніше
Відмова від запаски - це компроміс між зручністю та економією для виробників і набір потенційних ризиків для водіїв.
На щастя, у випадку з більшістю моделей автовласники мають можливість вирішити питання радикально: покласти в багажник справжнє запасне колесо. Як мінімум, в ті дні, коли передбачається далекий маршрут або поїздка у віддалений регіон.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, що таке складна запаска і чи варто шукати її для свого авто.
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, як швидко та безпечно поміняти колесо на запаску, і вивчали кілька кроків до успіху у цій справі.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre та Autobild.