Частка китайських автомобілів на українському ринку в 2014 р. може зрости до 17%, - експерти
Частка китайських автомобілів на українському ринку в 2014 р. може зрости до 17%. При цьому кожен третій автомобіль, який зійде з конвеєрів українських автозаводів, буде китайським, пише "Комерсант-Україна".
Завдяки вжитим заходам щодо захисту вітчизняного автопрому українські виробники навперебій почали заявляти про плани по випуску китайських малолітражок. У підсумку, якщо підрахувати всі заявлені на 2014 р. обсяги, вийде 29 тис. автомобілів, тобто третина від усіх заявлених планів (за даними, наданими виданню підприємствами, вони складають 88-96 тис.). Зокрема, у корпорації "Богдан" раніше заявили, що випустять 15,3 тис. автомобілів марок JAC, Great Wall і Lifan. В АІС, яка замість імпорту буде повністю виробляти Geely на приналежному компанії Кременчуцькому автоскладальному заводі (КрАСЗ), планують продавати не менше автомобілів цієї марки, ніж у цьому році. За результатами дев'яти місяців їх було реалізовано 10,7 тис. А враховуючи, що місячні продажі складають 1,2 тис., до кінця року може бути реалізовано близько 14 тис. автомобілів. І це якщо не враховувати, що, за даними джерел видання на Запорізькому автозаводі, на цьому підприємстві можуть почати випускати ще дві китайські моделі. Зазначимо, що марка ЗАЗ Forza також збирається на базі китайської Chery A13.
Імпортери також планують наростити поставки китайських марок. В Automotive Europe Corporation (офіційний дистрибутор BYD) заявили, що планують ввезти 2,5 тис. автомобілів, у "Сі Ей Автомотів" (офіційний дистриб'ютор Chery) - не менше, ніж в цьому році (близько 2 тис.)
У січні-вересні 2013 р. частка китайських марок, за даними AUTO-Consulting, зросла з 7,45% до 9,75% (15,1 тис.). Вони відбирають переважно частку російського АвтоВАЗу, який скоротив її за той же період з 7,97% до 4,62%. Генеральний директор "УкравтоВАЗ" (імпортер Lada) Ігор Вознюк каже, що його компанія зараз нічого не може протиставити китайським імпортерам в сегменті автомобілів вартістю до 80 тис. грн. За останні два роки " АвтоВАЗ " припинив випуск найбільш доступної на українському ринку Lada 2107 за ціною 52-54 тис. грн і Lada Samara 154 (66 тис. грн). "Ми враховували у своїх планах продажу, що тимчасово будемо втрачати ринкову частку, так як російський виробник виведе на ринок нові моделі тільки до 2015 р.", - зазначає Вознюк.
При цьому серед мінусів китайських марок традиційно називають низьку якість. За словами засновника служби таксі "Мотор" Сергія Коломацького, його компанія в 2008 р. придбала близько 100 автомобілів Geely CK і Chery Amulet. І вже через півтора року почалися проблеми з комплектуючими. Він зазначає, що часто в сервісних центрах навіть толком не можуть пояснити, в чому причина поломки.
Коломацький говорить, що після цього невдалого досвіду його компанія більше не купує великі партії китайських машин - бере одну-дві на пробу. "Зараз якість китайських автомобілів помітно покращилася. Але залишається ще одна проблема - низька залишкова вартість. Після експлуатації в таксі їх доводиться продавати майже задарма", - говорить він.
Все це призводить до того, що, за даними автосалону "Автоцентр на Московському" (дилер ЗАЗ, Chery, Opel, Chevrolet, Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Dodge), сьогодні тільки кожен сьомий проданий бюджетний автомобіль - китайський. Втім, виробники мають намір вирішити ці проблеми.
Зараз ніхто не береться прогнозувати, скільки автомобілів буде продано в наступному році. Багато в чому це буде залежати від того, чи буде в грудні підписано угоду про асоціацію з Євросоюзом. Але начальник відділу маркетингу "Сі Ей Автомотів" Павло Радукан налаштований оптимістично. Він очікує, що в наступному році ринок буде на рівні поточного - близько 200 тис. автомобілів, а гендиректор Automotive Europe Corporation Ярослав Гураль вважає, що обсяг реалізації не перевищить 180 тис. автомобілів.
Гендиректор AUTO-Consulting Олег Омельницький вважає, що яким би не був обсяг ринку, заявлені плани продажів китайських марок виглядають надмірно оптимістично. "Якщо дивитися на динаміку бренду Geely, реалізувати такий же об'єм, як в цьому році, або збільшити його буде не важко. Що стосується JAC, Great Wall і Lifan, то поки не видно, за рахунок чого можуть реалізуватися їх амбіції. Для того щоб виконати план по виробництву цих марок, необхідно інвестувати в розвиток кожного бренду не менше 5 млн дол., але "Богдан", мабуть, поки що має ліміт на ці витрати з-за фінансових труднощів", - говорить Омельницький. За його словами, Chery і BYD буде складніше конкурувати з іноземними виробниками китайських марок, так як вони виявляються в програші за ціною, яка з урахуванням всіх податків буде на 15-20% вище. Хоча імпортери китайських автомобілів розраховують зберегти ціни на колишньому рівні.
Реалізувати такий обсяг виробництва китайських автомобілів українським заводам буде вкрай важко, якщо не буде можливостей для експорту, каже Ігор Вознюк. За словами пана Боровика, продукцію КрАСЗ поки планується продавати виключно в Україні. А в корпорації "Богдан" заявили, що планують експортувати в 2014 р. тільки автомобілі JAC. "Що стосується ринку Євросоюзу, який у перспективі може відкритися для України, то китайським компаніям потрібно буде дуже постаратися, щоб відповідати жорстким вимогам безпеки і екологічним нормам, прийнятим в ЄС", - каже Вознюк.