Звуки під капотом - погані і хороші. Що вони можуть означати

Конструктори витрачають масу зусиль на боротьбу з вібраціями і шумами, а машина одного разу бере і порушує спокій водія дивним звуком з-під капоту. І власник має бути вдячним за це, бо часто нештатний шум є сигналом тривоги.
Про те, які звуки під капотом є нормальними, а на які слід реагувати, читайте в матеріалі РБК-Україна
Загуло без попередження
Доволі часто водій з тривогою реагує на потужне гудіння, що долинає з-під капоту, коли машина поволі їде тихою вулицею чи, наприклад, маневрує у тісному проїзді.
Як правило, цей не дуже гучний, а такий собі об’ємний звук говорить всього лише про увімкнення вентилятора радіатора. І це добре, адже саме при повільному русі чи при стоянці радіатору треба додатковий обдув.
Не лякайтесь того шуму, якщо має місце хоча б одна з умов:
- На дворі теплий, аж ніяк не морозний день;
- В салоні працює кондиціонер;
- Машина щойно довго їхала містом;
- Авто рухалося на підйом або ще рухається;
- Автомобіль у спеку стоїть з працюючим двигуном та увімкненим кондиціонером. Власне, в деяких моделей вентилятор (або вентилятори) вмикається відразу після активації кондиціонера;
- Машина щойно виконувала (чи виконує) важку роботу: буксувала в багні чи снігу, долала підйом на нижчій передачі, стояла у пробці, тягнула щось на причепі.
Є привід для тривоги і поїздки на діагностику, якщо вентилятор радіатора вмикається без видимої причини:
- Негайно після запуску мотора;
- На ще не прогрітому двигуні;
- В холодну погоду під час руху рівною заміською трасою.
Коли така ситуація має місце, готуйте візит до діагноста СТО: схоже є проблема чи з електрообладнанням (датчики чи контролер керування мотором), чи з системою охолодження двигуна.
Свист
Типовий звук для роботи ременів і шківів, які приводять в дію навісне обладнання - генератор, вакуумний насос дизеля, насоси підсилювача керма та кондиціонера.
Не можна сказати, що це цілком нормально, але навіть наче б то справний ремінь може видавати пищання різних тонів. При детальному з’ясуванні ситуації стане ясно, має місце знос пасів, а то й їхніх шківів.
При цьому зазвичай водій ще має час на заміну цих деталей, але якщо затягнути ремонт, зношений шків може зруйнуватись і зупинити двигун.
Приблизно так само пищить (найчастіше на холодному двигуні) ремінь ГРМ, і його треба негайно перевірити. Якщо звук змінюється в залежності від обертів двигуна, ймовірно, причиною є несправність натяжних роликів або муфт у приводах, зокрема, кондиціонера. До дому або сервісу з такою проблемою можна доїхати.
Фото: в двигунах останніх поколінь достатньо причин для появи нештатних звуків. Завдання водія - вчасно їх помітити (unsplash.com)
Стукіт та брязкотіння
Справний двигун працює з рівним, одноманітним шумом, який залежить від обертів і навантаження на нього. "Незалежні", явно виокремлені звуки на фоні загального гудіння означають проблему.
Як правило, "погані" моторні шуми теж синхронізовані з обертами і навантаженням. Іноді вони виникають на кілька секунд під час зміни обертів, і є випадки, коли це говорить про серйозну проблему. Одне слово, слід заглушити двигун і звертатись до фахівців.
Бубоніння та ричання
Буває, що нештатний шум в районі капота викликаний не самим мотором, а проблемами у вихлопній системі. Рев чи глухий гуркіт можуть свідчити про прориви в глушнику (резонаторі), пошкодження гофрованих з’єднань або нещільності на стиках труб.
Переконавшись, що джерело какофонії - саме вихлоп, а не двигун, можна продовжити рух до майстерні, але з обережністю. Обов’язково будьте певні, що вихлопні труби не зруйнуються, не відірвуться і не будуть чіплятись за дорогу.
Висновок
Якщо вас насторожив невідомий звук в районі капота - не хвилюйтесь особливо. Це краще, коли б та чи інша система "померла" тихо і без попередження, поставивши вас перед фактом.
А так саме завдяки сигналу тривоги у водія буде змога вчасно відреагувати і врятувати силовий агрегат від складніших поламок. Головне при цьому - не ігнорувати проблему і вжити правильних заходів.
Також у наших публікаціях нещодавно йшлося про те, яким чином самостійно провести діагностику двигуна свого авто.
Нещодавно ми ділилися інформацією про те, що стукає знизу машини і як перевірити підвіску авто своїми руками.
При підготовці статті були використані матеріали Intercars, "УкрАвто" та Bosch.