"Запорожець Спорт": як виглядав стильний ЗАЗик, який міг стати хітом 60-х
            Фото: були часи, коли кожна масова модель мала версію з кузовом купе (gettyimages.com)
        У середині XX ст. у Європі - бум народних спорткарів. У Volkswagen - Karmann-Ghia, у Renault - Florida, у Fiat - купе й родстери до кожної моделі. Наш "Запорожець" такої версії не мав, і група товаришів втрутилася в ситуацію...
Про "Запорожець" у кузові купе і саморобки, які стали легендами, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Купе по-дорослому
Маленький "горбатий" ЗАЗ-965, який часто ставав об'єктом жартів, водночас надихав талановитих ентузіастів. Поки завод у Запоріжжі випускав серійні бюджетні седани, майстри-любителі створювали на їх основі унікальні купе - справжні витвори технічного мистецтва.
Одним із найяскравіших прикладів такого підходу став "Спорт-900" - задньопривідне купе, яке згодом отримало також назву КД. Його основою став ЗАЗ-965, а сама машина народилася у 1963 році. За десятиліття навколо неї виникло стільки легенд, що навіть досвідченим автоісторикам важко розібратись у її походженні.
Фото: купе на базі "горбатого" "Запорожця" вийшло стильним і у дусі тендецій 1960-х (з відкритих джерел)
Звідки взявся "Спорт-900"
У ті часи створення саморобних авто було досить поширеним явищем. "Спорт-900" - лише один сотень прикладів нестандартного підходу до автомобілебудування. Його створили люди, які прагнули мати купе - спортивний тип кузова, що не вироблявся жодним радянським заводом.
Хто стояв за проектом
Команда складалася з шести фахівців, серед них були інженери і професійні автомобільні дизайнери. При тому деякі джерела даремно стверджують, що "Спорт-900" планували як прототип для серійного виробництва. Це був приватний проєкт, хоч і за підтримки державних підприємств, зокрема, назва КД - це ініціали директора одного з заводів, в дослідному цеху якого було складено серію з шести машин (період з 1963 по 1969 рік).
Кожен автомобіль мав свої особливості: кількість фар (дві або чотири), варіанти задніх ліхтарів, форма заднього скла, оздоблення салону. Деякі моделі мали широку задню стійку даху - ймовірно, це пізніші версії. Головним дизайнером проєкту був Едуард Молчанов.
Фото: "Спорт-900" КД був приватним проектом, але конструкція вражає продуманістю (з відкритих джерел)
Технічна досконалість
Ці машини вирізнялися не лише зовнішнім виглядом, а й продуманою конструкцією. Основа - рама з труб діаметром 70 мм, доповнена просторовою структурою з труб 30 мм. Подібну схему використовували навіть у серійних спорткарах того часу, як-от Chevrolet Corvette.
Незважаючи на складність конструкції, купе важило лише 500 кг - на 160 кг менше за базовий ЗАЗ-965. При довжині 3,7 м і пасажирській формулі 2+2, "Спорт-900" розганявся до 120 км/год, маючи всього 23-27 кінських сил.
Кузов складався з приблизно 30 склопластикових деталей, що полегшувало ремонт і дозволяло частково механізувати виробництво. Для порівняння, у Corvette 1953 року було 46 таких елементів.
Фото: один з шести екземплярів "Запорожця" в кузові купе нещодавно "сплив" в Україні (Ігор Широкун, РБК-Україна)
Спадщина
Хоча "Запорожець"-купе так і не став серійним, більшість екземплярів "Спорт-900" збереглися донині - завдяки склопластику, що не піддається корозії. Вони потребують реставрації, Вони перебувають у руках ентузіастів, музеях і приватних колекціях, одночасно кілька буквально зараз проходять реставрацію. Цієї осені з'ясувалося, що одна з шести машина свого часу потрапила в Україну, у вересні її було показано на фестивалі Old Car Land у Києві - вона теж у процесі відновлення.
Одне слово, можемо сказати, що "Запорожець" може пишатись тим, що таки мав власну купе-версію - унікальну, самобутню і технічно досконалу.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали саморобні автомобілі минулого, їхній сенс і чим вони кращі за серійні.
Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить.
При підготовці статті були використані матеріали музею "Колеса Історії" та Old Car Land.