Швейні машинки і ковбаски. Що окрім машин виготовляли відомі автобренди
Фото: більшість виробників авто починали з інших технічно складних виробів, а дехто залишився в кухонній темі дотепер (unsplash.com)
Багато відомих автовиробників мають у своїх каталогах продукцію, далеку від автотематики. Чому гіганти автопрому займалися - і займаються! - швейними машинками, ковбасками і столовыми приборами - і що з того мали автомобілісти?
Про користь споживачам від незвичних продуктів автомобільних брендів читайте в матеріалі РБК-Україна.
КрАЗ: мости і кукурудза
У середині 1950-х років Кременчуцький автозавод (КрАЗ), який згодом став одним із найбільших виробників вантажівок у світі, спеціалізувалося на кукурудзозбиральних комбайнах КУ-2А. Ці машини постачалися до українських колгоспів та господарств інших радянських республік, а також експортувалися за кордон, зокрема до Німеччини. Загалом було вироблено понад 14 тисяч таких комбайнів.
А коли завод переорієнтувався на вантажівки, щороку з його конвеєра сходило до 30 тисяч машин КрАЗ. Цікаво, що до комбайнів завод випускав… металеві мости для річок.
Opel: швейні машинки та велосипеди
До того як стати автовиробником, Adam Opel заснував компанію (в 1862 р.), що виготовляла швейні машинки у 1862 році. Лише згодом фірма переключилася на велосипеди, а вже у XX столітті - на автомобілі.
Власне, нічого дивного - і машинки, і велосипеди о тій порі були технічно складними виробами. І саме на них Opel відточував свої майбутні високі автомобільні технології - завдяки ним теперішні "Опелі" є такими досконалими, якими їх ми бачимо тепер.
Фото: автомобілі Opel мають у предках велосипеди і швейні машинки (gettyimages.com)
Volkswagen - ковбаски каррівурст
Дивно, але у 2024 році у автомобілів концерну Volkswagen найпотужнішим внутрішнім конкурентом були … м’ясні вироби. Найбільш продаваним продуктом Volkswagen стала не машина, а каррівурст - традиційна німецька ковбаска. Компанія виробляє її на власному заводі у Вольфсбурзі, і вона має навіть власний номер деталі у каталозі запчастин.
Важко сказати, як ковбаски впливають на якість "Гольфів" і "Пассатів", але точно, що "м’ясні" прибутки допомагають концерну пережити непрості часи.
Peugeot: кавомолки та велосипеди
Ще до автомобілів Peugeot виготовляла кавомолки, велосипеди, пилки та інші побутові товари. Їхні кавомолки досі вважаються колекційними предметами, а перечниці з маркуванням Peugeot наші журналісти не раз бачили на столиках в європейських рестораціях.
Toyota: ткацькі верстати
Першою технічно складною конструкцією марки Toyota були ткацькі верстати, причому автоматичні - вони самі зупинялися при обриві нитки.
З часом засновники побачили на ринку технічно складних виробів ще одну ринкову нішу - автомобілі. І щоб отримати капітал на відкриття автомобільного виробництва, власник бізнесу Сакіті Тойода продав ліцензію на цей самий автоматичний ткацький верстат.
Причому масштабний підхід спрацював і тут: автомобілі проектувались такими, що будуть продаватись на ринках багатих розвинених країн. Почали з Америки, вийшло не відразу, але сьогодні про якість автомобілів Toyota розповідати не треба.
Між іншим, нинішня емблема Toyota - випадково чи ні - нагадує собою кілька переплетених ниток.
Renault: просто танк
До початку Першої світової війни французька компанія Renault вже масово тиражувала легкові автомобілі. Звісно, війна обвалила продажі, компанія почала шукати нову затребувану продукцію… І щоб "не збивати руку", перейшла на бойові машини.
Так інженери Renault під керівництвом самого Луї Рено заклали основу для майбутнього розвитку танкової техніки у світі. Піхотний танк Renault FT став першим зразком класичної конструкції танка: керування спереду, бойове відділення - в центрі, а двигун - у задній частині корпусу. Новаторський танк важив 6,5 тонни, мав бензиновий двигун в 39 к.с. і швидкість до 20 км/год. Окрім Франції, модель виробляли за ліцензією також у США, Росії та Італії.
Фото: у Renault дві заслуги перед історією: ідея народного європейського авто і концепція танка в його теперішньому розумінні (gettyimages.com)
Mazda: корки для пляшок
Компанія Mazda у 1920 р. починала як виробник виробів з корка - від пробок до ізоляційних матеріалів. Але за п’ять років кардинально змінила напрямок діяльності: почала випуск мотоциклів, а до 1930-го - триколісних (!) вантажівок, які на той час користувалися популярністю в Японії.
Цікаво, що ці транспортні засоби експортували навіть до Китаю. Саме в цей період з’явився бренд Mazda. А перший чотириколісний автомобіль компанія представила у 1960 році. Як і багато японських машин того часу, він більше нагадував мотоцикл із дахом - але вже за рік у виробництво пішли більш-менш нормальні пікап і седан Carol.
Найголовніше
Чому автовиробники займалися неавтомобільною продукцією? Історичні обставини, економічні кризи, війни, еволюція бізнесу. Власне нічого дивного. Адже на ринку виживає найсильніший, і саме такі компанії ми бачимо серед нинішніх автомобільних виробників.
Відтак, їхня історія - приклад гнучкості, винахідливості та здатності адаптуватися. Швейна машинка Opel, ковбаска Volkswagen чи кавомолка Peugeot - усе це частина великої спадщини брендів, які ми знаємо і любимо.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, коли краще купувати машину і як успіх у цій справі залежить від cезону знижок і чуток.
Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, Autobild та L'Automobille.