ua en ru

Перші електромобілі: хто випускав, якими були і чому вони зникли (фото)

Перші електромобілі: хто випускав, якими були і чому вони зникли (фото) Фото: перші електромобілі масово з'явилися на дорогах ще в 1890 - 1910-х роках (allposters.com)

Перше пришестя електромобілів на споживчий ринок відбулося більше 120 років тому, вони були найкращими, але… не прижилися. І поступилися бензиновим машинам. Чи не повторять їхню долю теперішні електромобілі?

Про те, чому перші електромобілі були кращими за бензинові, але програли їм, і чи не повториться ця історія знову, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Коли з’явилися перші електромобілі

Це трохи схоже на історію з динозаврами. Здається, вони жили так давно, що нічого цікавого в ту епоху не могло бути. Але ж відомо, що еволюція та існування рептилій тривали найдовше за усіх відомі організми Землі.

Так само і на межі XIX - XX століть, виявляється, існували і успішно експлуатувались електричні автомобілі - які тоді були кращими за бензинові машини. Тодішні "електрички" випускались різними компаніями і мали купу переваг перед машинами з ДВЗ. Але згодом щось пішло не так.

Коли з’явились перші електромобілі

Перші більш-менш придатні до використання електричні транспортні засоби з’явились практично одночасно з бензиновим авто Карла Бенца (1886 р). Во Франції перша "електричка" з’явилася у 1881-му році, у Великій Британії - в 1884-му, у Німеччині - 1888-му. Перший електромобіль у Сполучених Штатах був розроблений у 1890-1891 роках.

Тоді і почалось змагання за гаманець споживача, а насправді – за шлях, яким піде розвиток наймасовішого виду транспорту людства на найближчі півтора століття (тепер вже можна назвати саме такий період).

Перші електромобілі: хто випускав, якими були і чому вони зникли (фото)Фото: електромобілі першого поколіня використовували малоефективні свинцево-кислотні батареї - і попри це мали успіх (2loc.gov)

Перші електромобілі і перші бензинові авто

Цікаво поглянути на ту епоху з наших теперішніх позицій – в першої чверті ХХІ століття. Адже зараз ми теж переживаємо електромобільний бум і теж, чесно кажучи, спостерігаємо, що поширення електромобілів пробуксовує...

То чим перші електромобілі були кращими за перші бензинові авто?

  • Простіші в керуванні. В перших електромобілів не було зчеплення (туга педаль), селектора коробки передач (величезний важіль за бортом). А головне - не треба було щоразу для запуску мотора обертати "кривий стартер" - велику ручку (електростартерів тоді не було).
  • Надійніші. Рівень технологій тієї пори ще не дозволяв робити двигуни внутрішнього згорання (ДВЗ) безвідмовними. Шоферам бензинових авто доводилось частенько щось підкручувати, регулювати, доливати… В "електричок" силовий агрегат був простішим - і проблем з ними було менше.
  • Більш комфортні. Тодішні машини з ДВЗ через недосконалість багатьох систем відрізнялися вібраціями і шумом. Електромотор, маючи добре збалансований якір – єдину деталь, що оберталась в двигуні, створював на порядок менше вібрацій і шумів.
  • Відсутність запахів. Паливні автомобілі перших поколінь поширювали цілий набір ароматів: вихлопу, бензину, горілої оливи. При чому часто ці запахи мали і візуальне втілення – дим відпрацьованих газів, пара від системи охолодження відкритого типу. На цьому фоні чистенькі електромобілі були просто зразком гламуру.

Недоліки перших електромобілів

Мінуси у перших електромобілів були ті самі, що і в теперішніх – понад 100 років по тому. Але в цілому список недоліків відрізняється:

  • Тривалий час поповнення запасу енергії.
  • Велика маса електромашини через свинцеві батареї – громіздких і важких.
  • Обмежена мережа зарядних станцій.

Зверніть увагу, що у списку переваг ми не згадуємо обмежений пробіг. Пересічний бензиновий автомобіль о тій порі н міг мати принципово більший пробіг від заправки до заправки. Тому що баки були невеликі, апетит ДВЗ – чималий, а крім того, ті мотори треба було часто заправляти оливою і водою.

Перші електромобілі: хто випускав, якими були і чому вони зникли (фото)Фото: електричне таксі Victoria марки Columbia Electric (1896-1899 рр.) на Пенсільванія-авеню в Вашингтоне. Вид з Лафайєт-скверу, 1905 р. (loc.gov.)

Електромобілі першого покоління

Машини з електроприводом аж до початку 1920-х років тримали свої позиції, продавалися населенню і використовувались як комерційний транспорт.

Вони позиціонувались як міський транспорт, як машини для жінок, працювали у комунальних службах, в таксі, в поштовій службі, в шахтах і на підприємствах.

У Сполучених Штатах на початок ХХ століття 40 відсотків автомобілів працювали на паровому двигуні, 38 відсотків — на електриці та лише 22 відсотки - на бензині.

Зрештою, саме електромобіль першим подолав бар’єр швидкості у 100 км/год, а ще батарейні авто встановлювали масу інших рекордів - зокрема, на дальність поїздок!

Чому електромобілі програли гонку

За тридцять-сорок років розвитку електромобілі "першої хвилі" досягли апогею своїх характеристик. І вперлись в ті самі дві проблеми, що стримують їхню генезу і зараз:

  1. Можливості батарей запасати багато енергії.
  2. Можливості батарей швидко поповнювати запас енергії.

А двигуни внутрішнього згорання на середину 1920-х років стали остаточно товарним продуктом: достатньо надійними, достатньо довговічними і цілком доступними.

Сто років по тому у нас є шанс на власні очі побачити, як електрички використають свій другий шанс і зрештою обійдуть ДВЗ на крутому повороті історії. Або не обійдуть. Почекаємо.