ua en ru

Перекачані чи недокачані шини: який варіант небезпечніший взимку

Перекачані чи недокачані шини: який варіант небезпечніший взимку Фото: стан і якість шин особливо важливі на зимових шляхах (nokiantyres.com)

Дуже часто водій навіть не здогадується про те, що з тиском в шинах у нього щось негаразд. І розплата за це буває дуже жорсткою - особливо взимку. Чого остерігатись і як уникнути важких наслідків?

Про те, що робити з шинами, щоб вони не погіршували керованість машини на зимових поверхнях, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Критично важливий взимку

Кожна модель шини розрахована на певний оптимальний тиск. З ним вона має забезпечувати всі обіцяні характеристики:

  • Керованість і гальмування на сухій дорозі;
  • Керованість і гальмування на мокрій дорозі;
  • Витрата пального;
  • Комфорт - плавність ходу і шуми в салоні;
  • Ресурс шини.

Не вдаючись у технічні подробиці, скажемо, що від рівня тиску залежить, наскільки правильно протектор прилягає до поверхні дороги і наскільки правильно його шашки і ламелі чіпляються за асфальт, грунт, сніг і лід.

А ще тиск у шині визначає опір, який колесо чинить коченню машини. І у випадку з зимовими шляхами це теж дуже важлива характеристика.

Перекачані чи недокачані шини: який варіант небезпечніший взимкуФото: тиск в шинах варто контролювати за найменшої підозри на проблему (freepik.com)

Недокачані шини: прихована загроза

Недокачані шини - один з найбільш небажаних негараздів, адже наслідки стосуються і самих шин, і автомобіля в цілому. Отже, шина з недостатнім тиском:

  • перегрівається. Зрештою це може призвести до відшарування каркасу і деформації покришки;
  • зазнає прискореного і нерівномірного зносу протектора;
  • має нештатне (погіршене) зчеплення з дорогою;
  • має підвищений опір коченню.

Дві останні обставини в зимових умовах - найбільш важливі. Рух на м’яких колесах призводить до погіршення керованості, особливо в поворотах, і особливо - на слизькій поверхні, на ожеледиці.

Перекачані шини: ще одна небезпека

Перекачана шина стає жорсткою і спирається на дорогу лише центральною частиною протектора. Це зменшує ефективність зимових ламелей і шашок, які повинні вгризатися у лід та сніг і протискувати мікрошар води, який слугує за небажане мастило для шини.

  • Через меншу площу контакту з дорогою протектор працює не так, як задумано конструкторами;
  • Погіршується зчеплення з дорогою на слизьких поверхнях, особливо на льоду та утрамбованому снігу;
  • Гальмівний шлях збільшується, в поворотах машина гірше слухається керма і проявляє схильність до заносів.

Коли є сенс спустити тиск

Нагадаємо, що деякі водії взимку навмисно знижують тиск, щоб збільшити площу контакту з дорогою. Ідея має сенс, але тільки на глибокому пухкому снігу, коли нештатна деформація протектора не даватиметься взнаки.

При русі по м’якій поверхні частково спущене колесо матиме більшу пляму контакту з поверхнею - і менше провалюватиметься у неї. Але такий прийом можна застосовувати тільки на обмеженій відстані – кілька десятків метрів.

І звісно ж, головна умова при цьому - тиск має бути знижений синхронно у кожному з чотирьох коліс, щоб автомобіль зберіг адекватну керованість.

Який тиск тримати в шинах взимку

Виробники шин завжди вказують рекомендовані значення тиску для конкретної моделі авто і для різних ступенів завантаження машини.

Взимку варто перевіряти тиск частіше, адже на холоді гума частково втрачає еластичність і найменша вада - наприклад, тріщина вентиля чи знос клапана - можуть призвести до критичного зниження тиску.

Від холоду повітря стискається, і показники можуть додатково знижуватись. Але критичного падіння не буває, зазвичай має місце пропорція 0,1 атм на кожні 10 градусів. Тобто в умовах української зими зниження може бути тільки в межах похибки манометра на 0,1-0,2 атмосфери.

Найголовніше

Найбезпечніший варіант - коли взимку в автомобіля різний тиск в колесах лівого і правого борта. Це означає, що на кожній слизькій ділянці дороги машину буде розвертати і тягнути в занос.

І насправді контроль тиску в шинах - одна з умов того, що в холоди авто залишатиметься контрольованим і передбачуваним для водія. Слід дотримуватись значень, рекомендованих виробником.