ua en ru

Машина-конструктор: чому модульні авто стають головним трендом для водіїв

Машина-конструктор: чому модульні авто стають головним трендом для водіїв Фото: більшість сучасних автівок базуються на модульних платформах, що дозволяє виробникам комбінувати окремі елементи для створення нових моделей (gettyimage.com)

Презентуючи нові моделі, автовиробники часто пишаються тим, що новинка побудована на певній модульній платформі. Звучить так, немов це якась перевага для водія - а що це означає насправді?

Про те, які переваги несе споживачеві модульна конструкція сімейного автомобіля, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Що таке автомобільна платформа

Ідея створювати різні автомобілі з однаковою технічною базою була реалізована в США після Другої світової війни. Тоді з’явилося багато брендів, які випускали майже ідентичні моделі - відрізнялися вони логотипами на решітці радіатора та кількома деталями оздоблення: Chrysler, Plymouth, Dodge, Oldsmobile, Pontiac, Chevrolet...

Більше того, завдяки рамній конструкції тодішніх машин виробники могли легко змінювати зовнішній вигляд авто, не чіпаючи технічну частину. Всі агрегати кріпилися до міцної рами, а зверху просто "одягався" кузов. Навіть змінити довжину машини було просто - пересунув задній міст, і ось уже перед тобою не народний Ford, а преміальний Lincoln.

З переходом до несучих кузовів інженерам стало складніше, але саме тоді виникло поняття платформи - спільної технічної основи для різних моделей. Тепер замість рами - силовий каркас кузова, до якого кріпляться всі основні вузли. Така платформа не існує окремо від кузова, але на кресленнях її можна уявити як базу, на яку "одягаються" різні кузови - іноді зовсім не схожі між собою.

Машина-конструктор: чому модульні авто стають головним трендом для водіївФото: модульні платформи дозволяють обмінюватись агрегатами і цілими фрагментами кузовів між різними марками і моделями (unsplash.com)

Одна конструкція - багато автомобілів

Ось яскравий приклад з недалекого минулого - деякі з цих авто ще можна зустріти навіть в Україні:

  • німецький Opel Ascona C (1981–1988);
  • японська Isuzu Aska;
  • американські Chevrolet Cavalier, Cadillac Cimarron, Buick Skyhawk, Pontiac Sunbird;
  • британський Vauxhall Cavalier;
  • австралійський Holden JJ Camira;
  • мексиканський Chevrolet Monza;
  • корейський Daewoo Espero.

Що це за перелік автомобілів? Фактично це одна машина, адже всі вони базуються на одній платформі J-body, створеній General Motors у 1980 році.

Це дозволило компанії випускати авто різних класів і для різних ринків, не витрачаючи ресурси на нову технічну розробку. Від простого Opel до розкішного Cadillac - різниця лише в зовнішньому вигляді.

Цей підхід швидко перейняли інші світові виробники. Сьогодні майже всі автомобілі створюються за платформним принципом. Більше того, навіть конкуренти об’єднуються для спільного використання платформ: Peugeot, Citroën та Opel, Renault, Nissan та Samsung, Mazda і Ford – далеко не всі приклади таких альянсів.

Універсальність і економія

Один із сучасних прикладів - платформа B0 від Renault. На її основі створено безліч моделей, популярних і в Україні: Renault Logan, Renault Duster, Sandero, Sandero Stepway, Dacia Dokker, Dacia Lodgy. Серед них - седани, хетчбеки, універсали, кросовери, мінівени, фургони.

Можливість вдосконалення, модернізації та "одягання" платформи в кузови різних типів і класів закладається конструкторами ще на етапі проектування шасі.

Наприклад, нова платформа MEB від концерну Volkswagen Group, яка цього року замінила майже легендарну MQB, дозволяє створювати на її основі навіть електромобілі - причому з приводом на будь-яку вісь.

Найголовніше

А що з цього нам, водіям, користувачам і власникам? Якщо чесно - майже нічого. Платформний підхід вигідний виробникам - він дозволяє економити на розробці і на подальшому запуску новинок у серію.

Але це не означає, що "платформені" машини стали дешевшими для нас, споживачів - їхню ціну визначає ринок, а не спосіб виробництва. Проте, варіантів у покупця немає, бо зазначений підхід стає все більш глобальним - і добре, що хоч значущих недоліків він нам не несе.