Який бензин небезпечний узимку: водіям варто знати
Фото: не всі водії знають, що взимку бензин повинен мати особливі властивості (unsplash.com)
Про те, що водіям дизелів в морози може дошкуляти замерзання дизпалива, знають навіть водії бензинових машин. А чи знають самі водії "бензинок", що їхній бензин теж буває літним та зимовим?
Про те, якого бензину водіям слід остерігатись узимку, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Бензин літній і зимовий
Почати слід з того, що бензин також має сезонні особливості. Але на відміну від дизельного палива, тут справа не у замерзанні, а у леткості - у спроможності бензину випаровуватись.
Цей параметр важливий для запуску мотора. І якщо говорити про зиму, бензин з недостатньою леткістю буде ускладнювати запуск мотора на холоді.
З іншого боку, влітку надмірна леткість заважає: у спеку випари утворюють парові пробки в паливній системі. І двигун замість бензину отримує самі лише випари - тобто зазнає паливний голод.
Тому для зимового і літнього сезону бажано мати бензини з різними значеннями леткості. Так воно і є, хоча в характеристиках кожної партії пального ця властивість позначається інакше (про це ми скажемо нижче).
Бензин для зими: що це значить
На практиці це означає наступне: зимовий бензин при низьких температурах утворює більше парів, завдяки чому запалювання бензиново-повітряної суміші від свічки у промерзлому двигуні відбувається легше.
Тобто запуск двигуна на зимовому паливі в морозних умовах буде простішим.
Фото: склад зимового бензину відрізняється від літного: перший більш леткий - для легшого запуску двигуна (unsplash.com)
Бензин для літа: який він
У літній період маємо іншу картину. За теплої погоди інтенсивні випари бензину моторові не потрібні - умови запуску в цілому сприятливі.
Більше того, використання зимового бензину влітку має негативні наслідки - надмірні випари забруднюють атмосферу. Крім того, у спекотну пору року таке паливо більш схильне до утворення парових пробок у паливній системі автомобіля.
Як розпізнати зимовий бензин?
На відміну від дизпалива, бензини не діляться за сезонною належністю. Чинний ДСТУ 7687:2015 та "Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива", не передбачає сезонного літерного маркування бензинів.
Відповідно, стосовно бензину в торговельній мережі позначення зима/літо не використовується.
Але бензини мають такий показник як тиск насиченої пари (ТНП). Віе обов’язково зазначається у паспорті якості бензину, який супроводжує кожну партію палива на автозаправках і розміщується у куточку споживача на кожній АЗС.
Якщо вам важливо зрозуміти, що саме заправлять у ваш бак на конкретній АЗС, можна попросити в оператора паспорт на партію пального, яка перебуває у ємностях заправки.
Шукайте там показник ТНП - тиск насиченої пари. Для літніх марок бензину ТНП знаходиться в межах від 45 до 80 кПа, тоді як для зимових - від 60 до 100 кПа (відповідно до ДСТУ 7687:2015).
Якщо вам трапиться партія імпортного бензину, маркована згідно з європейським стандартом EN 228:2012, який враховує кліматичні умови європейських регіонів, майте на увазі таке.
В Європі існують класи леткості бензину, що визначаються саме величиною ТНП. Ці класи позначаються літерами: А, B, С - для літнього періоду; D, E, F - для зимового; а також С1 і D1 - для міжсезоння.
Важливо зазначити, що величина тиску насиченої пари не має жодного зв’язку з октановим числом бензину.
Який бензин небезпечний узимку
Ще одна обставина може зробити бензин небезпечним узимку - наявність у ньому води. Найчастіше це можуть бути випадкові включення – наприклад, через порушення умов зберігання чи транспортування.
Але і ці, образно кажучи, кілька крапель можуть нашкодити машині. Скажімо, якщо потрапивши в бак і далі в паливну систему, влаштують у ній льодяний корок. Після якого автомобіль доведеться відігрівати у теплому боксі не менше години.
Подібні недоліки пального практично виключені на авторитетних автозаправних комплексах всеукраїнських мереж, де дотримуються усіх правил поводження з товарним паливом. Але на дрібних АЗС потрапляння вологи в бензин цілком можливо.
Найголовніше
Щоб не хвилюватись щодо якості бензину, вибирайте перевірені заправки. Якщо на вас очікує дуже відповідальна поїздка у сильні морози, щоб уникнути ризику, перед заправкою перевіряйте паспорт якості бензину на АЗС - там обов’язково буде показник ТНП.
І звісно ж, перш за все обирайте перевірені заправки. А після заправки на випадковій, неперевіреній АЗС варто підстрахуватись, додавши в бак нехитрий препарат-осушувач (насправді це спиртовий розчин).
Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 сигналів до заміни гальмівної рідини в машині і розповідали, коли саме її треба міняти.
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, які гальма кращі: дискові чи барабанні, і які на ділі дають кращий результат.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Autocar.