ua en ru

Як перевірити свічки розжарювання до сильних морозів

Як перевірити свічки розжарювання до сильних морозів Фото: сучасний дизель без проблем запускається за будь-яких українських морозів - але коли він у справному стані (bosch.com)

Один з недоліків, які приписують дизелям - складнощі з холодним запуском. І іноді це чиста правда, особливо коли у двигуна проблеми з свічками розжарювання. Між тим, не всі власники навіть знають про існування цих деталей.

Про те, як переконатись, що з свічками розжарювання та іншими компонентами системи пуску все гаразд, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Для чого дизелю свічки

Дозволимо собі коротко нагадати про головну особливість дизеля. У двигунів цього типу паливо спалахує в циліндрах від стискування, а не від іскри з іскрової свічки, як у бензинового мотора.

Поршень стискує повітря і пальне в циліндрі, температура від цього підвищується настільки, що відбувається спалах - і чергова порція паливно-повітряної суміші згорає і штовхає поршень.

Але такий спосіб запалювання чутливий до зовнішньої температури, тому для полегшення холодного пуску в кожен циліндр встановлюють свічку розжарювання. Вона, на відміну від іскрових свічок бензинових моторів, дає не іскру, а просто нагріває повітря.

До речі, відбувається це не миттєво, а протягом кількох секунд. Водій розуміє, що свічки розігрились як слід, коли на панелі приладів гасне спеціальна лампа-індикатор (у вигляді спіралі).

Отже свічки розжарювання - це електронагрівальні елементи, які створюють необхідну температуру в камері згоряння дизельного двигуна. Без них запуск у мороз може стати проблемою.

Ознаки несправності свічок у дизелі

Власник має звернути увагу на свічки свого дизеля, якщо спостерігається хоча б одна з таких проблем:

  • Важкий холодний запуск двигуна.
  • Надмірні шум і вібрація двигуна відразу після запуску.
  • Нестабільна робота мотора на перших хвилинах після запуску.
  • Біло-сизий дим із вихлопної труби.

Як перевірити свічки розжарювання до сильних морозівФото: для безвідмовної роботи сучасний дизель треба вчасно обслуговувати і перевіряти (bosch.com)

Як перевірити свічки розжарювання

Оскільки конкретного регламенту заміни свічок у дизелі зазвичай немає (ресурс великою мірою залежить від умов експлуатації), важливо час від часу перевіряти їхній стан.

Особливість у тому, що відмову однієї-двох свічок розжарювання водій може і не помічати, оскільки двигун часто запускається і на двох-трьох справних свічках. Але з приходом морозів все змінюється.

1. Перевірка мультиметром

  • Встановіть мультиметр у режим вимірювання опору.
  • Під’єднайте щупи до контактів свічки, від яких від’єднано роз’єм проводки.
  • Фіксуйте показання прилада. Норма для кожного типу свічки своя, але в цілому опір нагрівача свічки лежить у межах 0,5-2 Ом. Якщо показник значно вищий або мультиметр показує обрив - свічка несправна.

2. Перевірка реле свічок

Метод непрямої діагностики, але він допоможе виключити проблемність самих свічок. На більшості машин вони активуються через реле, яке і слід перевірити.

  • Навіть справні свічки не працюватимуть, якщо несправне реле.
  • При повороті ключа запалювання чи натисканні кнопки для запуску двигуна спочатку має бути чутно характерне "клац" реле (в районі торпедо чи під капотом). Якщо цього клацання немає, потрібна діагностика.

3. Перевірка живлення

Ще один непрямий метод, що також допоможе виключити провину свічок.

  • Увімкніть запалювання та виміряйте напругу на контактах свічки, підключеної до проводки авто.
  • Якщо напруга порядку 12,0 - 12,5 В не подається - проблема може бути не у свічці, а в реле, проводці, запобіжнику тощо.

4. Візуальний огляд

  • Зніміть свічку та огляньте її на наявність нагару, тріщин чи деформацій.
  • Якщо наконечник пошкоджений або вкритий товстим шаром нагару - свічку слід замінити.

Слід зазначити, що цей метод діагностики не дуже простий - зазвичай свічки важко викрутити, оскільки вони полюбляють намертво прикипати до свого гнізда. Та і діагностика "на око" не дуже точна. Тому варто починати з тих перевірок, що не потребують демонтажу свічки.

5. Перевірка на акумуляторі

  • Демонтуйте свічку з двигуна.
  • Під’єднайте її клеми безпосередньо до клем акумулятора. Тримайте свічку за її зовнішній кінець.
  • Робоча свічка почне нагріватися та червоніти на кінчику за кілька секунд (не обпечіть пальці!).
  • Якщо реакції на підключення немає - свічку слід замінити.

Поради водіям

  • Перевіряйте свічки щороку перед зимою, особливо якщо автомобіль експлуатується в регіонах із сильними морозами.
  • Замінюйте комплектом. Навіть якщо в даний момент несправна лише одна свічка, дуже ймовірно, що всі вони відпрацювали свій ресурс, і незабаром "погаснуть" й інші. Тому краще встановити нові у всі циліндри.
  • Слідкуйте за акумулятором. Слабка батарея може створювати ілюзію несправності свічок.
  • Не економте на якості. Дешеві свічки швидко виходять з ладу та ще й уламками можуть пошкодити двигун зсередини.

Найголовніше

Свічки розжарювання - ключовий елемент для запуску дизельного двигуна взимку. Якщо машині більше трьох - п’яти років, перевірка їхнього стану перед морозами дуже рекомендується. Це допоможе уникнути проблем із запуском, зберегти ресурс мотора та нерви водія.