ua en ru

Як перевірити гальмівні колодки самостійно: простий тест

Як перевірити гальмівні колодки самостійно: простий тест Фото: попри наявність різного роду індикаторів гальмівні колодки варто перевіряти також і візуально (freepik.com)

Як і кожен вузол з механічною взаємодією деталей, гальмівні механізми коліс потребують періодичної уваги. За якою необов’язково їхати на СТО. Як перевірити гальмівні колодки автомобіля самотужки?

Про те, як зекономити кошти на інспекції гальмівних колодок, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Гальмівні колодки: безпека під контролем

Знос гальмівних колодок - процес неминучий. Більше того, деякі виробники компонентів ладні занести у число витратних деталей і гальмівні диски.

При тому швидкість зношення колодок і дисків залежить від стилю водіння, умов експлуатації та якості комплектуючих.

Колодки справно працюють до останнього шару фрикційного матеріалу, але коли він повністю стирається, ефективність гальмування різко падає. І не дивно, адже металеві основи колодок неефективно працюють по металевим дискам - це взагалі можна вважати аварійним режимом.

Відтак, жорсткої, регламентної цифри пробігу для заміни не існує, тому важливо знати, як вчасно виявити зношені деталі.

Як перевірити гальмівні колодки самостійно: простий тестФото: крім залишкової товщини фрикційних накладок слід контролювати синхронність їх зношення (freepik.com)

Як зрозуміти, що час міняти колодки

Ось кілька способів, які допоможуть власнику не залишитися без гальм у найневдаліший момент:

Звукові індикатори. У деяких авто колодки мають металеві пластини, які при критичному зношенні накладок починають тертись об диск - і видають характерний скрип. Важливо не плутати його з писком, що виникає через невдале поєднання матеріалів колодок і дисків.

Світлові сигнали. У колодках більш дорогих моделей вбудовані датчики, які при критичному зносі активують попереджувальну лампочку або повідомлення на панелі приладів.

Скрегіт при гальмуванні. Якщо фрикційні накладки стерті до металевої основи колодок, при гальмуванні чути грубий скрегіт, часто з вібраціями. Ефективність уповільнення падає. Це все означає, що сталева основа колодки треться об чавунний диск – поїздки на такій машині стають небезпечними.

Візуальний огляд

Найнадійніший спосіб - побачити колодки на власні очі. Для цього потрібно підняти авто домкратом та зняти колесо. Огляд варто проводити кожні 10–15 тис. км, також допоможуть контолю записи про час і кілометраж заміни деталей ходової частини.

Допустиму мінімальну товщину фрикційних накладок автовиробник обумовлює для кожної своєї моделі.

Звісно, оглядати гальма (особливо на машині віком більше 5 років) бажано при кожній нагоді. Наприклад, при сезонній заміні шин, при візиті на СТО, коли машина заїздить на підйомник чи оглядову яму.

Де перевірити гальма

Під час планового техобслуговування стан гальмівної системи оцінює майстер. Важливо, щоб він був уважним і досвідченим - адже колодки можуть мати гарний вигляд, але до наступного ТО вже не дожити. Хороший фахівець запропонує варіанти: перевірити їх через 5 тис. км або замінити одразу, щоб уникнути ризику.

Чотири підказки для перевірки колодок

  • Треба обов’язково знімати колесо. Вам потрібно побачити обидві колодки (точніше, їхні накладки) - з обох боків диска.
  • Не орієнтуйтесь лише на одну сторону - інша може бути зношена значно сильніше.
  • Огляньте також сам диск: наявність буртика по зовнішньому периметру, глибоких борозен чи тонких тріщин - ознака проблем. Буртик можна сточити, а от тріщини - це вже причина для негайної заміни.
  • Крім іншого, варто перевірити, чи немає на колодках і диску масних слідів - наслідків потраплянні оливи з трансмісії, мастила з підшипника маточини чи гальмівної рідини. Подібне забруднення призводить до проблем з гальмуванням - диск та колодки треба очистити спеціальною рідиною.

Найголовніше

Найкращий спосіб контролювати стан гальм - проходити техобслуговування згідно з рекомендаціями виробника (зазвичай кожні 10-15 тис. км).

І тим більше важливо це робити, якщо авто вже не нове. Гальма - система дуже надійна, але коли знос і втома матеріалів накопичуються, відмова все одно трапляється. Тому так важливо відслідкувати початок старіння важливих деталей - шлангів, трубок, колодок, робочих циліндрів гідроприводу.