ua en ru

Як перевірити акумулятор звичайним тестером: цей лайфхак врятує взимку

Як перевірити акумулятор звичайним тестером: цей лайфхак врятує взимку Фото: залишений без уваги водія акумулятор обов'язково підведе його взимку (freepik.com)

Сучасні автомобільні АКБ довговічні і не потребують складного обслуговування. Єдиний ворог всіх нинішніх батарей - хронічний недозаряд, але є ефективний спосіб нейтралізувати його. Достатньо мати один простенький прилад.

Про те, як з найменшими зусиллями продовжити термін служби автомобільного акумулятора, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Чому "вмирає" акумулятор

Свинцево-кислотному акумулятору (а всі автомобільні саме такі) дуже шкідливо довго перебувати в розрядженому стані. Така батарея швидко старіє: активна маса на пластинах вкривається шаром сульфату і вони припиняють обмін іонами з електролітом.

Відтак, падає ємність, знижується струм, який АКБ може віддати споживачам, а згодом зникає спроможність довго зберігати навіть той мізерний запас енергії. На жаль, в наш час навіть на справних машинах акумулятори часто перебувають саме у такому стані.

Чому сідає АКБ

Причина - у великій кількості споживачів і специфічних режимах експлуатації, типових для сучасних користувачів. Коли машина їздить виключно містом, при тому маршрути короткі, а активованих на борту пристроїв багато.

Особливо це типово для осінньо-зимового сезону: одночасно увімкнені фари, протитуманки, опалювач, двірники, підігріви сидінь, дзеркал та вікон… І при тому в міському режимі машина часто рухається повільно, на низьких обертах двигуна - і генератор не може нормально заряджати батарею.

Відтак, вона майже постійно перебуває у напівпосадженому стані. Справний двигун при тому вона може запустити, і водій не помічає проблеми - хоча пластини при тому сульфатуються і прискорено виходять з ладу. А у випадку похолодання, коли умови запуску погіршуються, стартер через нестачу струму просто не зможе завести двигун.

Вихід є: треба слідкувати за ступенем зарядженості акумулятора і час від часу заряджати його від мережевого пристрою, вдома чи на найближчій СТО.

А зрозуміти, що АКБ потребує додаткової зарядки, доволі просто – потрібно контролювати напругу на її клемах. Ідеально використовувати вольтметр (мультиметр), але навіть без нього можна оцінити стан батареї по поведінці автомобіля.

Як перевірити акумулятор звичайним тестером: цей лайфхак врятує взимкуФото: для перевірки акумулятора підійде будь-який вольтмер з точністю до десятих вольта або простенький мультиметр (bosch.com)

Як самостійно перевірити акумулятор

Так, є два способи - за непрямими ознаками і, так би мовити, інструментальний.

Діагностика за ознаками

Деякі симптоми можуть вказувати на те, що акумулятор розряджений:

  • Стартер крутить двигун повільно та неохоче - це ознака слабкого заряду. Якщо на вулиці мороз, цей симптом проявляється особливо яскраво.
  • Найтривожніший сигнал - при спробі запуску гаснуть лампи на панелі приладів, а з-під капота чути тільки клацання реле. Це свідчить про критичний розряд батареї: якщо залишити її в такому стані, деградація стане незворотною.
  • В автомобілях з кнопковим запуском двигуна стартер у такій ситуації може взагалі не ввімкнутися.
  • Менш очевидна ознака - приглушення світла в салоні при включенні потужних споживачів: фар, вентилятора, обігріву сидінь чи скла. Під час руху цей тест не спрацює, але при заглушеному моторі або на холостому ходу проблема буде помітною.

Перевірка за допомогою приладів

Більш точну інформацію про стан акумулятора дасть вольтметр (мультиметр з найближчого госпомага) з точністю до десятих часток вольта.

- Основний замір - напруга на клемах при вимкненому двигуні та від'єднаній хоча б одній клемі. Слід проводити вимірювання не відразу після поїздки або зарядки, а через 10-12 годин. Заряджений акумулятор має показати від 12,5 до 12,8 В. Якщо менше - потрібна зарядка. А якщо і вона не допоможе, стане питання про покупку нової АКБ.

- Другий замір - напруга при працюючому двигуні. Прилад має показати 14,0-14,5 В. Цей показник відображає роботу генератора і всього ланцюга зарядки. Якщо напруга нижче норми - батарея хронічно недозаряджається, якщо вище - перегрівається та втрачає електроліт. І те, й інше скорочує термін служби.

Найголовніше

Навіть такий простий контроль може значно продовжити термін служби акумулятора - іноді на кілька років. Якщо не має змоги чи бажання вовтузитись з замірами, можна завітати до автоелектрика. Він протестує батарею за професійними методиками і дасть рекомендації щодо її стану та догляду за нею.