Електромобіль і холод: топ-5 критичних проблем, про які мовчать в автосалонах
Фото: електромобілі мають певну зимову специфіку, але сучасні моделі цілком придатні для холодів (unsplash.com)
Одна з страшилок, якими лякають громадськість "електроскептики" - мовляв, електрокари бояться зими. Вони справді їй не раді, але наскільки принциповим є цей антагонізм?
Про те, як розв’язати зимові проблеми електромобілів і зробити їх більш придатними до холодів, читайте в матеріалі РБК-Україна.
1. Правильне зберігання
Сприятливі умови для зимової експлуатації електромобіля починаються з місця зберігання. Якщо залишати таку машину ночувати на вулиці, доведеться витрачати на очищення вікон від снігу та льоду не тільки час, а й електроенергію.
І це ще один аргумент на користь гаража, критої стоянки або підземного паркінгу: для електрокарів особливо важливо, щоб на відтаювання вікон та дзеркал витрачалося менше енергії. Попутно виходить економія і на опаленні: у приміщенні електромобіль менше охолоджується та не промерзає.
2. Обігрів салону
Лише 10 хвилин роботи обігріву "на повну" можуть скоротити запас ходу на десяток кілометрів. На щастя, це стосується тільки дешевих моделей "електричок", але дорогі здебільшого використовують тепло батареї для обігріву салону тільки до морозів -10 ° C. А при сильніших морозах підключають додаткові електричні нагрівачі – які нещадно садять тягову батарею.
За підрахунками експертів підігрів сидінь та керма працює ефективніше, ніж електрична "пічка", і швидше створює комфортні відчуття для людей в салоні.
Варто також перевірити, чи не підтримує ваш електромобіль дистанційне прогрівання салону. Це корисна в плані збільшення пробігу опція, адже енергія для "клімату" в такому випадку надходить з електромережі, а не з акумулятора.
Фото: сучасний електромобіль має запас ходу і опалення, достатні для далеких поїздок узимку (unsplash.com)
3. Довга зарядка на морозі
Літій-іонні батареї неохоче заряджаються при температурі нижче -5 °C. І взагалі, уповільнення електрохімічних процесів - це принципова проблема багатьох акумуляторів в принципі.
Щоб вирішити цю проблему, багато які сучасні електромобілі оснащені системою підігріву охолоджувальної рідини - в такий спосіб машина прогріває акумулятор перед зарядкою.
Так чи інакше, вважається доцільним залишати електромобіль підключеним до зарядки на ніч. Навіть звичайна розетка за ніч здатна "підживити" батарею на 15-20 кВт · год, чого вистачить на 80-100 км пробігу в мороз.
Решту машин виробники радять заряджати в гаражі або підземному паркінгу - звісно, коли є така змога. У теплому приміщенні менше витрачається енергія на підготовку салону.
4. Падіння потужності на холоді
Між іншим, в сильний мороз батарея має обмеження не тільки з струмом зарядки, а й з віддачею. Тому на багатьох моделях електроніка обмежує віддачу батареї за низької температури – щоб уберегти комірки від перенавантаження.
На щастя, таке обмеження зазвичай виходить короткочасним, бо с початком роботи батарея зазвичай швидко прогрівається - або природнім шляхом, або згаданою вище спеціальною системою.
5. Зарядка під дощем і снігом
Звісно, конструктори подбали про те, щоб зарядка, яка відбувається просто неба, була безпечною. Але взимку спочатку важливо очистити роз'єм від снігу та вологи.
Кабель витримує легкі опади, але заряджати машину під час сильного дощу чи снігопаду небажано. У деяких моделей лючок зарядки захищений ущільнювачем, тому навіть у хуртовину туди не потрапляє вода.
Але за сильних морозів (нижче -10°C) запас ходу помітно скорочується: у дорогих моделей на 20-30%, у бюджетних - до 50-60%.
Економія енергії при русі в мороз
Оскільки взимку пробіг будь-якого авто скорочується природнім шляхом, водієві електромобіля таки доводиться вживати певних зусиль для економії.
Наприклад, трохи заощаджувати на опаленні, стримуватись при розгоні, слідкувати за активацією підігрівів. Які, до речі, в деяких машин активуються автоматично (як обігрів скла у деяких електричних Volvo при нульовій температурі).
Важливий внесок в економію роблять енергозберігаючі зимові шини. Наприклад, гума класу енергоефективності А забезпечує мінімальну витрату енергії, а клас Е - базовий.
Досвідчені водії взимку намагаються частіше уповільнювати машину за рахунок рекуперації енергії - звісно, якщо дорога не слизька і відсутній ризик блокування коліс.
А взагалі бувалі користувачі електромобілів рекомендують у холодну пору року тримати заряд батареї хоча б на рівні 30-40% - щоб уникнути проблем у разі непередбачуваних пробок або негоди.
Найголовніше
В цілому взимку експлуатація електромобіля не складніша, ніж звичайного автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння. Головне - враховувати особливості роботи батареї, правильно зберігати та заряджати машину, обмірковано використовувати усі вбудовані функції. Тоді зимові поїздки будуть приносити лише позитивні емоції.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 сигналів до заміни гальмівної рідини в машині і розповідали, коли саме її треба міняти.
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, які гальма кращі: дискові чи барабанні, і які на ділі дають кращий результат.
При підготовці статті були використані матеріали Autogeek, "Autobild" та L`Automobile.