Чому шумлять гальма взимку і коли це реально небезпечно
Фото: шуми в гальмах відносять до плаваючих несправностей, які то з'являються, то зникають, тому їх важко діагностувати (freepik.com)
Конструктори задумали так, щоб гальма автомобіля працювали безшумно. Але коли вони риплять та скрегочуть, вони не обов’язково несправні. Звідки беруться зайві звуки і коли вони справді є сигналом тривоги?
Про те, що робити, якщо риплять гальма і коли цей звук загрожує аварією, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Шумлять гальма взимку: реальна небезпека
Не можна сказати, що сторонні звуки гальмівна система не може видавати влітку. Але взимку в гальм справді більше приводів для такого собі акустичного супроводження.
Основні причини скрипу та шуму
- Низькі температури. Мороз спричиняє затвердіння фрикційного матеріалу деяких гальмівних колодок. Це посилює тертя та відповідно може спричиняти вібрації - які, власне, і є звуком того чи іншого тону.
- Камінчики з дороги. Взимку частинки відсіву, яким посипають дороги проти ожеледі, іноді застрягають між диском і супортом. Це викликає писк чи скрегіт, який зникає лише після того, як камінчик випаде.
- Корозія на супортах. Сіль та інші агресивні протиожеледні суміші спричиняють іржу на напрямних супортів. Через це колодки можуть підклинювати, одна з них постійно підтирає диск, що веде до нештатного звукового супроводу.
- Корозія на дисках. За день-два стоянки на дисках може утворитись іржавий наліт. Він викликає тривожне скреготіння або гул при кількох перших гальмуваннях. Але потім диск очищується і незрозумілий звук зникає.
- Знос колодок чи дисків. Причина не суто зимова, але не можна про неї не сказати. Коли матеріал стирається, металева основа колодки починає тертися об метал - з відповідним скреготом. Продовжувати експлуатацію машини не можна, це небезпечно.
- Неправильний монтаж або дешеві запчастини. Хоч взимку, хоч влітку неякісні колодки часто дають скрип при найменшій спробі гальмувати.
Коли треба бити на сполох
- Якщо скрип супроводжується вібраціями на педалі чи кермі.
- Якщо гальмівний шлях збільшується або авто відчутно гальмує гірше.
- Якщо при гальмуванні машину уводить вбік.
- Якщо чути металевий скрегіт - це ознака критичного зносу колодок.
- Якщо шум не зникає після кількох поїздок у суху погоду.
Фото: часто для діагностики писку і скреготу гальм доводиться розбирати колісні гальмівні механізми (freepik.com)
Що робити: поради від механіка
- Час від часу перевіряйте стан колодок і дисків. Їх краще замінювати при зносі понад 70%, не чекаючи повного зношення. У сучасного авто достатньо інспектувати гальма при кожному плановому ТО.
- Очищуйте деталі гальмівної системи - від бруду, солі та іржі.
- Використовувати якісні колодки, призначені саме для вашої моделі. Виробники дешевих альтернативних колодок можуть економити на антивібраційних пластинах, на фрикційному матеріалі, на правильній формі накладок.
- Вчасно замінюйте захисні елементи напрямних (пильники). Застосовуйте спеціальні мастила для обробки напрямних супортів.
Міф чи правда: шум гальм взимку
Щодо шумів, які видають гальма, у водійських колах є кілька сумнівних тверджень. Розглянемо їх для повної ясності.
Міф №1: якщо гальма риплять - це завжди поломка.
Правда: взимку скрип може бути спричинений не поломкою, а іншими обставинами. Наприклад, вологою, холодом чи навіть камінчиком у супорті. Це не завжди небезпечно, але варто перевірити причину, щоб виключити більш серйозну проблему.
Міф №2: сіль і реагенти шкодять лише кузову.
Правда: агресивні суміші викликають корозію на будь-яких сталевих деталях, не захищених в певний спосіб. Деталей гальмівної системи це теж стосується. Зокрема, колодки можуть підклинювати, що спричиняє звук, знос та перегрів механізму. А найстрашніше, що через це можливий несподіваний занос машини на слизькій поверхні
Міф №3: дешеві колодки - це економія.
Правда: часто дешевші колодки обходяться дорожче дорогих. Наприклад, крім того що дешеві (або не відповідні) колодки часто шумлять, вони можуть швидше зношувати диски.
Міф №4: якщо шум зник після кількох поїздок - можна забути.
Правда: тимчасовий скрип дійсно іноді виявляється дрібницею, не вартої уваги. Але якщо він повертається регулярно - це сигнал для діагностики.
Найгловніше
Шуми у гальмівній системі часто є випадковими і зникають через кілька гальмувань - особливо якщо йдеться про не нову машину. Але повністю ігнорувати їх не можна, і з моменту появи до них варто прислуховуватись. І у випадку повторень треба негайно звертатись на СТО.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали 5 сигналів до заміни гальмівної рідини в машині і розповідали, коли саме її треба міняти.
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, які гальма кращі: дискові чи барабанні, і які на ділі дають кращий результат.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Autocar.