То сьогодні цю машину згадують здебільшого з іронією та зневагою, а за радянських часів вона була чи не найбільш жаданою моделлю у всій великій країні. Чим була така видатна запорізька "Таврія"?
Про переворот у свідомості вітчизняних автомобілістів, який спричинила поява у продажу нової моделі ЗАЗ-1102 "Таврія" читайте в матеріалі РБК-Україна.
У часи, коли автомобіль був не стільки засобом пересування, скільки символом достатку і незалежності, поява "Таврії" стала справжнім проривом. Водії СРСР цінували її не лише за доступність, а й за низку унікальних переваг, які вирізняли її серед інших радянських машин.
Але перше, що вразило споживача - завод, який виробляв застарілі на середину 1980-х задньомоторні "Запорожці", раптом випустив таку модну і технічно досконалу модель. Виявляється, недорогий доступний автомобіль може бути сучасним!
"Таврія" стала одним з перших передньопривідних автомобілів, що серійно вироблялись у СРСР. Разом з іншими конструкторськими заходами це означало:
Для багатьох водіїв це був справжній крок у майбутнє - від архаїчних "Запорожців" до більш сучасного формату авто.
У порівнянні з суперпопулярними ВАЗівськими моделями (роком раніше з’явився теж передньоприводний ВАЗ-2108 "Спутник"), "Таврія" була нижче за класом, але теж відповідала вимогам часу і запитам споживачів:
Багатофункціональний кузов хетчбек тоді тільки увійшов в моду, а в країні це була лише третя модель такого типу.
Така компоновка дозволяла:
Пізніше, коли в країні з’явилось дрібне підприємництво, "Таврію" заново оцінили ті, хто займався дрібною торгівлею або виробляв власну продукцію - вона була універсальним помічником.
Для багатьох водіїв "Таврія" була не просто машиною, а символом технічного прогресу України. Спроектована і вироблена в Запоріжжі, вона не була аналогом чи тим більше копією якоїсь закордонної моделі. Відтак, ця машина стала доказом того, що вітчизняні інженери здатні створити конкурентоспроможний продукт.
Незважаючи на критику за якість збірки (в перші роки виробництва), жорсткий пластик салону та поганеньку "шумку", "Таврія" залишила теплі спогади у серцях багатьох.
Прийде час, і її оцінять колекціонери - і як вдалий зразок техніки кінця ХХ ст., і як народний автомобіль перших років Незалежності. Власне, у зібраннях деяких автомобільних музеїв ЗАЗ-1102 можна побачити вже сьогодні.
Раніше в нашій публікації ми розповідали про чотири рідкісні "Таврії", яких ви ніколи не бачили.
Також в окремій статті ми розбиралися, яким був рамний універсал ЗАЗ-1701 на базі "Таврії" і жалкували з приводу того, що він не потрапив на конвеєр.
При підготовці статті були використані матеріали музеїв "Колеса Історії" та "Фаетон".