ua en ru

5 найдивніших авто авіаційних марок, які шокували світ

5 найдивніших авто авіаційних марок, які шокували світ Фото: деякі автовиробники - відомі і давно забуті - мають авіаційну історію (unsplash.com)

Це сьогодні автомобілі продукують всі кому не ліньки - від виробників телефонів до пошукових систем. А колись цією шляхетною справою займалася виключно еліта світового машинобудування. Але вижили чомусь не всі…

Про те, чому автомобілі вироблялись непрофільними компаніями і чому вони не дожили до наших днів, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Авто замість літаків - що це було?

Якщо придивитись уважно, можна помітити, що майже кожна машина, створена компанією авіаційного профілю, є чимось особливим. Чому ж вони настільки незвичні? Давайте розберемося.

Matra: спорткар - як космос

Французька Matra, яка здобула славу завдяки авіаційній та космічній техніці, у середині XX століття вирішила спробувати себе в автопромі. Одна з перших її машин - спортивне купе Matra Bagheera (1973-1980 рр.), і базувалося воно на агрегатах пересічної сімейної автівки Simca 1100. Проте спорткупе вражало оригінальністю.

Середньомоторне компонування, пластиковий кузов, футуристичний дизайн і салон на трьох пасажирів з посадкою в один ряд - усе це робило авто незвичайним. Попри скромний 1,3-літровий двигун на 84 к.с., французьске спорткупе легко змагалася з такими іменитими суперниками, як Alfa Romeo GT 1300 Junior.

5 найдивніших авто авіаційних марок, які шокували світФото: Matra Bagheera, модель 1973- 1980 рр. (wikipedia.org)

SAAB: інженерна революція

Одного разу шведський авіабудівний гігант SAAB вирішив урізноманітнити свою діяльність і створив легковий автомобіль SAAB 92. І одразу - прорив: незалежна торсіонна підвіска, передній привід, поперечно розташований двигун, аеродинамічний кузов-монокок.

Мотор був скромним, і одночасно дивним: двотактний, двоциліндровий, 25 к.с.. Проте, вже за два тижні після старту виробництва авто стало учасником ралі та здобуло срібло у своєму класі. Згодом SAAB прославився інноваціями, зокрема, модель SAAB 99 Turbo стала піонером у масовому впровадженні турбонаддуву. У 1977 році її розгін до 100 км/год за 9,2 секунди був справжньою сенсацією.

5 найдивніших авто авіаційних марок, які шокували світФото: автомобіль SAAB та літак SAAB (wikipedia.org)

Bristol: елітна класика від авіації

Після завершення Другої світової війни британська Bristol Aeroplane Company залишилася без військових замовлень і звернулася до автомобілебудування. Хоча офіційно невідомо, як саме компанія отримала доступ до німецьких технологій BMW, її перші моделі базувалися на конструкціях седанів і родстерів BMW 328, 326 і 327.

Автомобілі Bristol вирізнялися нетривіальною конструкцією: сталевий каркас, обшитий панелями зі сталі та алюмінію. Масовим виробництво не стало, кожна модель випускалася в обмеженій кількості.

Дилерських мереж і шоурумів не було, машини продавалися виключно через особисті контакти серед поціновувачів. І тривало це аж до початку ХХI століття, коли старомодний ексклюзив штучної роботи остаточно втратив привабливість для цільової аудиторії - європейських аристократів і заокеанських багатіїв.

5 найдивніших авто авіаційних марок, які шокували світФото: автомобіль Bristol 401, модель 1952 року (wikipedia.org)

Messerschmitt: кабіна від винищувача

Після Другої Світової війни німецькій компанії Messerschmitt заборонили займатися авіацією, тож вона переорієнтувалася на наземний транспорт. У зруйнованій Європі потрібні були доступні рішення - так з’явилася триколісна мотоколяска KR200.

Все було як у справжньому авто: бензиновий ДВЗ, сталева рама, панорамне скло, підвіска з гідравлічними амортизаторами, фари, двірники...

От тільки салон повторював кокпіт винищувача - замість дверей був відкидний ліхтар, а водій і пасажир сиділи один за одним. Було не дуже зручно, але дешево (вдвічі дешеше за Volkswagen Kafer), і німці купували цю машину аж до 1964.

5 найдивніших авто авіаційних марок, які шокували світФото: мотоколяска Messerschmitt KR200 з опціональним причепом (wikipedia.org)

BMW: з неба на шосе

BMW - компанія, яка буквально виросла з авіації. Її перші успіхи пов’язані з багатоциліндровими авіадвигунами. Але після Першої світової війни, коли Німеччині заборонили мати військову авіацію, BMW переключилася на автомобілі.

І вже через десяток років з’явилися елегантні родстери, купе та кабріолети з чудовими динамічними характеристиками. Але справжньою гордістю BMW все також є двигуни - потужні, надійні, економічні. І що важливо - доступні: ці технології використовуються у звичайних серійних моделях.

5 найдивніших авто авіаційних марок, які шокували світФото: автомобілі BMW давно розірвали зв'язок з авіацією, але попри це вони є лидерами автомобільних технологій (unsplash.com)

Найголовніше

Чому авто від конструкторів-авіаторів настільки незвичні? Все просто: інженери з авіаційного світу не обмежені шаблонами традиційного автопрому. Вони підходили до створення машин з іншими уявленнями про ефективність, аеродинаміку та інженерну естетику.

Саме тому їхні автомобілі - це не просто транспорт, а справжній політ інженерної думки. Щоправда, така повна воля не завжди дружить з вимогами маркетингу, тому, на жаль, вижити на ринку вдалось не всім "авіаційним" автобрендам.