ua en ru

Шумоізоляція авто: навіщо вона потрібна і як зробити все правильно

Шумоізоляція авто: навіщо вона потрібна і як зробити все правильно Фото: акустичний комфорт в салоні - це не тільки зручність, а й безпека, адже фоновий шум втомлює водія (freepik.com)

Додаткова шумоізоляція може суттєво змінити комфорт в автомобілі. І при тому цей ефективний засіб залишається нескладним і цілком доступним в реалізації. Але в яких випадках він справді має сенс?

Про те, чи потрібна машині шумоізоляція і як її зробити, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Чому говорять про додаткову шумоізоляцію авто

Важлива відмінність дорогої машини від дешевої - рівень шумів та вібрацій в салоні. І саме через шумоізоляцію можна наблизити бюджетне авто до преміального.

Але далеко не завжди власника задовольняє результат цієї операції. Найбільша проблема у тому, що акустичний комфорт машини визначається в першу чергу не якістю шумоізоляції, а … практично, всією її конструкцією. Робота над зниженням шумів починається ще на етапі проєктування: кожен вузол і агрегат створюється з урахуванням того, як він впливатиме на загальний звуковий фон.

Але зробити механізми справді тихими - складне завдання, яке повністю реалізовується лише в дорогих моделях. А у доступних авто інженери обмежуються частковими рішеннями, зосередженими переважно на салоні.

З іншого боку, цим займаються і спеціалізовані майстерні, які пропонують послуги з додаткової шумоізоляції як елемент тюнінгу.

Як притишують шуми

Повністю усунути всі шуми в автомобілі неможливо, але значну їх частину можна приглушити - і це цілком реально навіть у звичайному гаражі.

Але якщо є фінансова можливість, цю масштабну, але нескладну роботу можна довірити майстерні відповідного профілю.

  • Шуми від дороги. Звук від шин, що котяться по асфальту, часто добре передається в салон. Допоможе обробка арок коліс і днища зсередини кузова. Варто звернути увагу на матеріал підкрилків: пластикові можуть посилювати гул, тоді як м’які волоконні - навпаки, його зменшують.
  • Багажне відділення. Навіть у седанах надто "гучний" багажник може впливати на акустичний комфорт в салоні. А в машинах з кузовом універсал і хетчбек задемпфірувати панелі багажного відсіку просто обов’язково.
  • Двигун. Частину шумів, особливо високочастотних, можна ізолювати в моторному відсіку. Для цього обробляють перегородку між салоном і двигуном, а також капот. Якщо у вашій моделі передбачена декоративна кришка двигуна - вона має бути на місці.
  • Трансмісія. У задньопривідних авто і машин з 4х4, що мають роздатку та кардан, часто є додаткові шуми з-під днища. Їх можна зменшити, обробивши відповідними матеріалами (про них нижче) підлогу, особливо в зонах над агрегатами трансмісії.
  • Вихлопна система. Тут важливо якісно ізолювати підлогу, зокрема задню частину авто, оскільки саме звідти поширюється більшість звуків вихлопу.
  • Аеродинамічні шуми. Їх найважче зменшити, адже вони проникають через скло. Проте можна обробити дверні панелі та дах - це зменшить загальний рівень шуму. Двері особливо важливо ізолювати, бо їхні тонкі металеві панелі часто ловлять резонанс і гучно "співають".

На практиці шумоізоляцію зазвичай роблять комплексно: якщо вже розбирають салон, то обробляють одразу всі зони. Це дозволяє досягти максимального ефекту і справді покращити акустичний комфорт у салоні.

Шумоізоляція авто: навіщо вона потрібна і як зробити все правильно

Фото: повністю прибрати шуми і вібрації сама лише шумоізоляція не може, потрібні комплексні конструкторські заходи (gettyimages.com)

Як правильно зробити шумоізоляцію машини

Зменшення шуму в салоні починається з усунення вібрацій - саме вони є джерелом більшості звуків, які ми чуємо під час руху.

Тож першим кроком буде нанесення на металеві поверхні кузова спеціального важкого матеріалу, що поглинає вібрації. Це листи з мастики, іноді з додаванням бітуму. З одного боку такий лист має клейкий шар, а з іншого - алюмінієву фольгу, яка полегшує монтаж і захищає від пошкоджень.

Цей віброізоляційний шар ефективно гасить низькочастотні шуми. Його наклеюють на більшість поверхонь, які потрібно ізолювати. Товщина матеріалу для днища зазвичай становить 3–6 мм, для інших частин кузова - до 3 мм.

Для підлоги часто використовують бітумні листи, які мають кращі поглинаючі властивості, але потребують попереднього нагрівання перед прикатуванням валиком.

Після нанесення віброізоляції переходять до другого шару - легких шумоізоляційних матів зі спіненого матеріалу. При товщині 10 - 20 мм вони мають захисну плівку замість фольги. Ці мати ефективно поглинають середньо- та високочастотні шуми. На підлозі їх не використовують.

Важливий момент: перед тим як приклеювати будь-які матеріали, потрібно очистити й знежирити металеву поверхню. Якщо цього не зробити, між листом і кузовом залишаться повітряні кишені, а в них почнеться корозія, яка роз’їсть метал до наскрізних отворів.

Висновок

Як би ретельно не були проведені описані роботи, всіх шумів додаткова шумоізоляція не прибере. Але все одно в більшості випадків ефект буде помітним, особливо якщо підійти до роботи комплексно, не пропускаючи окремі зони.

А розпочати треба з технічного стану авто - всі агрегати мають працювати справно і не продукувати зайвих вібрацій та звуків. Інакше шумоізоляція не дасть бажаного ефекту.