Як погода впливає на життя вашої АКБ: важливо знати
            Фото: акумулятор - один з найбільш примхливих компонентів авто (Ігор Широкун, РБК-Україна)
        Акумулятор - один з компонентів авто, які залежать від погоди за бортом, причому - відразу у декількох сенсах. Розберемось, як знизити залежність АКБ від морозів, спеки, снігопадів і дощів.
Про те, якими діями можна зберегти АКБ машини від негативного впливу негоди, читайте в матеріалі РБК-Україна.
АКБ і погода: який зв’язок
Акумуляторна батарея, хоча вона здається надійно захованою від негоди, суттєво залежить від погоди. Яка може впливати на її ефективність в конкретний момент часу, ресурс і здатність запускати двигун.
Особливо критичними є температурні крайнощі - як сильний мороз, так і спека. І перше, і друге впливає на хімічні процеси за участю електроліта та пластин з активною масою. І оскільки підігрів узимку та охолодження влітку для стартерних батарей не практикуються, вдумливим водіям варто знати про інше способи зробити свій акумулятор більш незалежним.
Холодна погода: ворог на старті
При низьких температурах (нижче 0 °C) більшість типів акумуляторів – і автомобільні свинцево-кислотні у тому числі - страждають від уповільнення хімічних процесів.
Отже, в холоди:
- Хімічні реакції сповільнюються, тому батарея заряджається повільніше і віддає менше струму.
 - Знижується ємність АКБ, при -18°C вона втрачає аж до 40% своєї потужності при старті. І це якщо на момент похолодання з нею і з машиною все було в повному порядку.
 - Олива в двигуні густіє, що створює додаткове навантаження на стартер і АКБ.
 - Зростає ризик повного розряду, особливо якщо батарея стара або не повністю заряджена – наприклад, через короткі міські поїздки.
 - В мороз в розрядженому акумуляторі щільність електроліту падає настільки, що він просто замерзає і розриває корпус. Якщо повністю заряджена батарея замерзне при температурі -65 °С, то розряджена - вже при -5°С.
 
Отже, взимку саме акумулятор найчастіше стає причиною того, що авто не заводиться зранку.
Порада: контроль степеню зарядженості. Треба слідкувати, щоб АКБ завжди була заряджена на 100%. І це може забезпечити сам водій. Час від часу треба міряти напругу на клемах АКБ після нічного відпочинку, і якщо вона нижче 12,5 вольт, акумулятор треба підзарядити від стаціонарного пристрою.
Фото: в міських умовах експлуатації акумулятор може потребувати періодичної підзарядки (Ігор Широкун, РБК-Україна)
Спека: непомітний вплив
Висока, вище +30 °C температура по-справжньому згубна для батареї. Так, при тривалому перебуванні акумулятора при температурі вище 40°C термін його служби може зменшитися вдвічі. Прискорюється міграція іонів, що збільшує швидкість корозії пластин. Негативні наслідки такі:
- Деформація пластин та руйнування активного маси на них.
 - Зниження ємності та прискорене старіння батареї.
 - Підвищений саморозряд, особливо при тривалому зберіганні у спеку.
 - Збільшується випаровування води, особливо в батареях, що не обслуговуються, що призводить до зниження рівня електроліту і сульфатації пластин.
 - В результаті зменшується термін служби АКБ, навіть якщо вона працює справно.
 
У спеку акумулятор може виглядати "живим", але швидше зношується, так би мовити, зсередини. А якщо акумулятор вже немолодий, він може вийти з ладу відразу.
Порада: Хай бажання уберегти АКБ від передчасного старіння буде для вас ще однією причиною не паркувати машину на сонці у літню спеку.
Дощі і снігопади
Безпосередньо на сам акумулятор така погода не впливає, але врешті решт для АКБ це несприятливий режим.
- У вологу погоду має місце велике споживання струму – склоочисники, обігрів вікон і дзеркал, фари. Якщо при цьому через щільний трафік, погану видимість водій тримає невелику швидкість і невеликі оберти двигуна, генератора не вистачить для підтримання енергетичного балансу. А значить, акумулятор постійно буде напіврозрядженим, а це принципово скорочує його ресурс.
- Одного разу машина може просто не завестись. Через той самий напіврозряджений стан АКБ стартеру може зрештою не вистачити енергії для старту двигуна, особливо якщо температура за бортом знизиться.
Порада: Якщо ви потрапляєте в таку погоду не часто, то особливих заходів для збереження АКБ можна не вживати - під час наступних поїздок її заряд відновиться від генератора. Але якщо поїздки з великим споживанням потужності і на невеликих обертах повторюються, треба перевіряти напругу на клемах і за потреби підзаряджати акумулятор від мережі.
Як продовжити життя АКБ у будь-яку погоду
- Регулярно перевіряйте заряд, особливо перед зимою;
 - Очищуйте клеми та кришку корпусу від окислення та бруду;
 - Якщо ваші поїздки - короткі і у міському режимі, взимку генератору не встигатиме зарядити батарею і його треба страхувати зарядкою від мережевого пристрою.
 - Час від часу, особливо влітку, перевіряйте рівень електроліту і доливайте його (якщо це допускає конструкція).
 
Найголовніше
Якщо ви хочете, щоб акумулятор за будь-якої негоди служив безвідмовно, він має бути, по-перше, правильно підібраний до авто, а по-друге, бодай трохи доглянутий. Перевіряйте напругу самотужки, підзаряджайте, або за нагоди показуйте батарею автоелектрику.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, як правильно вибирати аккумулятор і який з них буде найкращим для холодів.
Також в окремій статті ми розповідали, як заживити дім від акумулятора авто у випадку блекауту.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, "Autobild Україна" та Avtobazar.