ua en ru

Як обрати позашляховик для міста і села: реальний гід

Як обрати позашляховик для міста і села: реальний гід Фото: для їзди справжнім бездоріжжям кросовера замало - потрібен позашляховик (unsplach.com)

Машина, яка проїде будь-якою дорогою і навіть трохи поза нею, буває потрібна і в домашньому господарстві, і для розваг, і для бізнесових справ. Але конструктивних варіантів дуже багато - як знайти потрібний баланс характеристик?

Про те, на що звертати увагу при виборі моделі позашляховика, читайте в матеріалі РБК-Україна.

Що таке позашляховик

Для початку коротко розберемось з термінами. Коли автомобілісти говорять саме про позашляховик, вони мають на увазі машину з високими позашляховими можливостями.

Позашляховик має:

  • Великий дорожній просвіт, не менше 20 см;
  • Великі кути в’їзду-виїзду - щоб машина не чіплялась бамперами і порогами за нерівності;
  • Привід 4х4. Причому важливо, щоб всі чотири колеса могли приводити машину необмежено тривалий час;
  • Знижений ряд передач у трансмісії і жорстке підключення всіх чотирьох коліс, з блокуванням диференціала або геть без такого;
  • Рама. В наші дні це вже не обов’язкова умова, але саме у рамних авто найбільш міцна конструкція.

З іншого боку, не дуже обізнані люди часто називають позашляховиком кросовери - машини, які знаходяться на межі класів і мають тільки зовнішні ознаки позашляховика.

Кросовер має:

  • Спрощену конструкцію - без рами, без роздавальної коробки, жорсткого механічного підключення всіх чотирьох коліс
  • Зменшені кліренс, кути в’їзду-з’їзду, хід коліс вгору-вниз;
  • Спрощений повний привід. Друга пара коліс підключається через муфту, яка не може працювати довше десяти-п’ятнадцяти хвилин без відпочинку.

Відтак, найголовніша перевага позашляховиків - можливість впевнено рухатись м’якими поверхнями типу багна та снігу – у кросоверів відсутня. Чому їх часто називають паркетниками. Але в багатьох випадках цей функціонал і без того незатребуваний власниками.

Одне слово, обираючи для себе машину під назвою позашляховик, ви повинні чітко розуміти, що справді вам потрібно - реальний "проходимець" чи таки кросовер.

Як обрати позашляховик для міста і села: реальний гідФото: кросовер - універсальний варіант для міста і заміських виїздів на природу (unsplach.com)

Що можуть сучасні кросовери

Максимум, на що спроможні більшість сучасних кросоверів - це вибратись з неглибокого снігу при виїзді з нерозчищеної парковки. Або, наприклад, у дощ вивезти родину з місця пікніка до асфальтового шосе.

Для більшості випадків кросоверам достатньо їхніх характеристик:

  • збільшеного у порівнянні з легковиками кліренсу (17 – 20 см);
  • високої "командирської" посадки водія;
  • великих коліс;
  • захищених накладками бамперів;
  • спрощеної системи повного приводу (яка присутня не завжди).

Крім того, у деяких моделях з приводом 4х4 є електронна імітація блокувань диференціалів і режим блокування муфти замість жорсткого підключення другої осі. Але з іншого боку, у багатьох моделей кросоверів повного приводу немає зовсім...

Для села чи для міста?

Якщо позашляховик/кросовер потрібен як універсальний транспорт, який має справлятися не лише поганими дорогами та сільськими умовами, а й з міськими заторами і паркуванням, він має бути досить компактним. Ось реальний гід, який допоможе зробити правильний вибір.

То на що звернути увагу:

  • Розмір і маневреність. Крім позашляхових можливостей зважайте на габарити моделей і пов’язану з ними геометричну прохідність;
  • Майте на увазі, що більш-менш компактні кросовери (наприклад, Renault Duster, Toyota RAV4, Mazda CX-5 тощо) краще підходять для вузьких вулиць і паркування;
  • Великий важкий позашляховик може бути незручним у щільному трафіку і взагалі малодоцільним у місті;
  • Зважайте на витрату пального - і кросовери, і тим більше позашляховики споживають більше, ніж легковики;
  • Зверніть увагу на гібриди або дизельні моделі - економніші для щоденних поїздок;
  • Бензинові машини часто мають сенс завдяки можливості встановити на них ГБО, для роботи на скрапленому газі LPG;
  • Повний привід - для городянина часто не обов’язкова опція. У місті він буде нагоді хіба що взимку, коли комунальники не встигатимуть прибирати сніг та наліді.
  • Зверніть увагу на комплект електронних помічників та систем безпеки. В першу чергу у місті будуть корисні камери кругового огляду і парктроніки. Решта систем більш універсальні - типу адаптивного круїз-контролю, утримання машини у смузі руху тощо.

Кросовер-позашляховик для села

На машині, яка планується до використання у сільській місцевості, дуже бажано мати:

- Повний привід - знадобиться на брудних путівцях, в мокрих грунтових коліях, в снігу, піску, на слизьких підйомах тощо;

- Понижений ряд передач у трансмісії - це вже розкішна опція для дійсно важких умов, буксирування причепу за межами асфальту. Таких машин чимало і в наш час, але це здебльшого дорогі статусні моделі - Toyota Land Cruiser/ Land Cruiser Prado, Land Rover Defender, Nissan Patrol, а також більш доступний Suzuki Jimny та деякі інші;

- Великий кліренс (дорожний просвіт) не менше 20 см, щоб не зачепити днищем каміння чи ями;

- Міцну підвіску – на випадок інтенсивної експлуатації по розбитих шляхах, бруківці, кам’янистих путівцях.

Найголовніше

Ідеальний позашляховик - це той, що відповідає вашому стилю життя. Наприклад, якщо ви щодня їздите містом, але на вихідні вирушаєте в село, шукайте баланс: середній розмір, повний привід, економний двигун і комфортний салон.

Зважте на те, що ремонтувати позашляховик чи кросовер дорожче, ніж легковик, тому у випадку інтенсивної експлуатації краще обирати машину шанованого бренду - такі зазвичай мають менше технічних проблем. Хоча в кожному конкретному випадку треба уважно вивчати стан цікавого вам екземпляру.